3.2

En julberättelse

En tragikomisk berättelse som kretsar kring en familjejul. Familjen har inte samlats på många år när Junon drabbas av en ovanlig cancersjukdom som endast kan botas genom en benmärgstransplantation. Junon och hennes man Abel bjuder in alla sina barn i hopp om att någon av dem ska vara en lämplig donator. Ingen har riktigt förstått varför de inte har kunnat träffas på så länge, men väl samlade under samma tak kommer alla gamla konflikter fram och det blir en julhelg fylld av slagsmål, otrohet och baktaleri, bekännelser, kärlek och försoning.

Originaltitel Un conte de Noël
Alternativ titel A Christmas Tale
Regissör Arnaud Desplechin
Manus Emmanuel Bourdieu, Arnaud Desplechin
Genre Drama, Komedi, 2000-tal
Skådespelare Catherine Deneuve, Jean-Paul Roussillon, Mathieu Amalric, Anne Consigny, Melvil Poupaud, Emmanuelle Devos, Chiara Mastroianni

yrkeschaufföre
2018-02-22
För lång, lite obegriplig och för lång! Och väldigt pratig, hade det funkat att göra den på något annat språk?
andmoreagain
2016-11-01
Utmejslade men jobbiga karaktärer i en utmejslad men jobbig film...jag säger nej.
Lotso
2014-06-29
En väldigt bra film med bra karaktärer och utmärkt skådespeleri dock kunde den åka iväg ibland lite i de artistiska vägarna vilket jag inte ansåg var filmens starkhet och skulle helst bara slippa de scenerna. Den är också lång för att vara en tung drama film.
Ehrmann
2014-01-01
en massa onödiga effekter hade kunnat tas bort, och längden hade kunnat bantas ned. En trea.
jlam
2012-12-26
Intressanta ingredienser men alldeles för lång och seg med dyster julkänsla. Tomten är far till alla barnen är överlägsen i genren.
#54
2012-03-04
Lite väl invecklad kanske.
Mikka
2011-12-06
Jag gillade den inte alls. Svag tvåa.
sztation
2010-08-02
Mycket bra skådespelare. En film som jag tycker man ska se hemma i sängen/myssoffan och inte sittandes rakt upp o ner på bio.
CHARITY
2010-04-30
Den här gillade jag, men lite för lång dock.
erik.p
2010-04-24
Pretantiös, långsam, seg. Plus för skådisarna och för att den definitivt inte är "hollywood". Överfransk.