3.2

En julberättelse

En tragikomisk berättelse som kretsar kring en familjejul. Familjen har inte samlats på många år när Junon drabbas av en ovanlig cancersjukdom som endast kan botas genom en benmärgstransplantation. Junon och hennes man Abel bjuder in alla sina barn i hopp om att någon av dem ska vara en lämplig donator. Ingen har riktigt förstått varför de inte har kunnat träffas på så länge, men väl samlade under samma tak kommer alla gamla konflikter fram och det blir en julhelg fylld av slagsmål, otrohet och baktaleri, bekännelser, kärlek och försoning.

Originaltitel Un conte de Noël
Alternativ titel A Christmas Tale
Regissör Arnaud Desplechin
Manus Emmanuel Bourdieu, Arnaud Desplechin
Genre Drama, Komedi, 2000-tal
Skådespelare Catherine Deneuve, Jean-Paul Roussillon, Mathieu Amalric, Anne Consigny, Melvil Poupaud, Emmanuelle Devos, Chiara Mastroianni

bjornnyquist
2009-12-14
En riktigt intressant film. Komplicerade relationer, speciella människor och ett trassel av hat, kärlek m.m... Man sätter sig in i karaktärerna och gillar de flesta på sitt vis, med deras brister. Skönt stt slippa en tråkig förutsägbar Hollywood film.
UntzUntz
2009-12-07
Alldeles för tråkig för att vara så lång. Säkert kul om man orkar hänga med bättre och uppskattar franska dramer mer än vad jag gör. En svag trea får den ändå.
DiMMUBoRGiR
2009-12-01
Med en speltid på 2:25 borde man kunna tränga djupare ned i karaktärerna än vad man tillåts. Det är ungefär 4-5 personer för mycket i dramat för att riktigt engagera och filmen tuffar på i ett alldeles för högt tempo. Jag fick inga sympatier för någon egentligen och när filmen var slut bidde det en axelryckning och ett gäsp. Däremot är det riktigt bra skådespelare som håller liv i dramat och därför klarar sig filmen precis upp till medelbetyget.
våldsamt_våld
2009-10-26
Bra skådespel men ganska jobbig film. Det är lite provocerande med en film på 2.30 h som har ett högt tempo (med tanke på filmens längd) och ett ständigt upprepande av för kort scener. För att vara en julfilm är den annorlunda och intressant.
okidoki
2009-07-18
Humorn missade jag. Ett mycket franskt relationsdrama, sorgligt.
origC-J
2009-05-25
Underbar komplicerat relaionsdrama som rör sig nästan exklusivt i en gråzon där alla har fel och ingen vinner. Pluspoäng för utmärkt skådespel och utmanande story, minus för väl komplicerad struktur, särskilt i början,och det ständiga hopandet mellan stildrag. Stabil fyra.
« Föregående kommentarer