3.9

En kärlekshistoria

Roy Anderssons debutfilm om unga människor i en förstelnad vuxenvärld.

Originaltitel En kärlekshistoria
Regissör Roy Andersson
Manus Roy Andersson
Genre Drama, Romantik, 70-tal
Skådespelare Ann-Sofie Kylin, Rolf Sohlman, Anita Lindblom, Bertil Norström, Margreth Weivers, Lennart Tellfeldt, Gunnar Ossiander, Arne Andersson, Maud Backéus, Verner Edberg, Lennart Tollén, Björn Andrésen, Christer Hellquist, Tommy Nilson, Elsie Holm, Gunvor Tännérus, Birger Carlsson, Roger Magnusson

Skapad 2019-12-23 av billybob
En kärlekshistoria, en av de bästa svenska filmerna igenom tiderna, kommentaren är inte min men jag är onekligen beredd att hålla med efter att nyligen sett om (efter många, många år) Roy Ande...   Läs mer »

Skapad 2019-11-15 av NeZa
Pär och Annika är två ungdomar som lever i det svenska samhället under 70-talet. De fattar snabbt tycke för varandra och blir oerhört förälskade. Utanför deras oändliga kärlek lever de blan...   Läs mer »

the-godfather
2021-01-14
Detta är bevis på att bra svensk film finns, fångar ungdomens kärlek på ett mycket bra sätt och skådespelarna levererar(Speciellt dom unga huvudrollsinnehavarna). En stark fyra, kan få en femma vid omtitt.
2018-01-05
Varför fortsatte inte Roy Andersson så här? En fantastiskt träffsäker film som är ett strålande tidsdokument lika mycket som den är tidlös. Bra dialog, starkt persongalleri, trovärdig tonårskärlek (och trovärdigt allt) och en genomgående stabil produktion. Dock trampar den en del vatten, och vissa scener känns rätt så överflödiga medan andra är toppen. Kylin är en riktig sockerärta. (9/15)
Henkoo
2017-09-06
Skål på dig, John..
RustyFilm
2016-12-09
Mycket ångest av modell 70-tal är det men någon märkvärdig historia är det inte. Men filmen bärs av ett bra foto och den söta och duktiga Ann-Sofie Kylin. Samma omdöme gäller även Anita Lindblom. Mest imponerad är jag dock av den utomordentliga restauration filmen har fått i samband med överförandet till DVD.
nikdelarge
2016-09-26
Förtjänar egentligen en femma.. vid rätt humör. Men så jävla mysig ändå!
AddeColciago
2016-08-08
Fångar allt som behövs om ungdom och kärlek. Plus Anita Lindblom! "Tillvaro är inte konstruerad för ensamma människor"
mattarello
2014-11-23
Omogen kommentar: vuxenvärlden befolkas av patetiska och tråkiga idioter. Mogen kommentar: fantastisk skildring av ungdomskärlek och hur två världar kan te sig så annorlunda. Lite synd att inte mer fokus är på ungdomarna.
Jompalompier
2014-11-14
Inte alls lika bra som Roy's senare grejer tyvärr.
AlbinWesley
2014-10-16
Exceptionellt foto och många väldigt bra och fina scener. Dock hafsigt berättat, ofullständig dramaturgi liksom. Det finns två parallella narrativ, ett om ungdomlig förälskelse och ett om vuxenvärldens ihålighet och leda. Den ena har givit filmen sin titel, och denna väljer man att kapa av utan vidare. Jag fattar inte poängen. En film behöver verkligen inte ge en alla svar och så vidare, men det här är ju bara orimligt.
Tonti
2013-11-20