En komikers uppväxt

Tolvårige Juha Lindström är klassens clown i förorten Sävbyholm på 70-talet. Att vara rolig är det enda sättet för honom att bli bekräftad på och han gör allt han kan för att passa in i den sociala hackordning som råder i skolan. Genom Juha får vi lära känna hans mamma Ritva, pappa Bengt, lillasyster Marianne och klasskamraterna förstås: bästa vännen Jenny, som har ett fult hårspänne i sitt stripiga hår och som Juha skäms för, den mobbade hackkycklingen Thomas som har en galen tysk mamma, och de elaka Lennart och Stefan.

Originaltitel En komikers uppväxt
Alternativ titel My Life as a Comedian
Regissör Rojda Sekersöz
Manus Jonas Gardell
Genre Drama, 2010-tal
Skådespelare Johan Rheborg, Jakob Eklund, Fredrik Hallgren, Loke Hellberg, Ulla Skoog, Maria Sid, Pär Brundin, Teo Dellback, Klara Zimmergren, Olle Frelin, Josephine Fridell, Adriana Billow, Rebecca Winsnes, Tuva Brandberg, Lennart Eriksson

StureStenhög
2021-10-24
Jag känner i stort sett samma sak efter att ha sett den här filmen som jag gjorde efter miniserien. Jag har inte läst boken, men det verkar onekligen finnas potential i grundmaterialet, men när båda filmatiseringarna har liknande problem, så kan man väl tänka sig att de kanske finns i boken också. Men här finns iaf en väldigt klarsynt förståelse för hur hierarkier bland barn fungerar och hur dessa förhåller sig till vuxenvärlden. Juha är dessutom en intressant karaktär. Han är jobbig och osympatisk, men även högst mänsklig och lätt att relatera till. Men allt är ju också så fyrkantigt och onaturligt. Alldeles för många karaktärer blir rena karikatyrer, och skådespeleriet är så stolpigt. Det är dåligt på ett sätt som känns väldigt typiskt för svensk film. Som att man bara klarar av att glänta lite på något som är på riktigt, men sedan inte vågar ta i det
mammene
2021-10-20
Vet inte varför man gjort de flesta karaktärer så överdrivna, gäller de flesta vuxna. Kan ju vara så Gardell minns dem, men jag tycker det tar udden av det verkliga problemet, mobbingen som är hemsk att se. Då också medlöperiet, vilka är de värsta svikarna? Annars tycker jag att den vuxne Juha balanserar upp historien. Så bra kanske jag inte tyckte detta var, varför överdriva när historien hade kunnat berättas med ett allvar och borde det inte funnits en "normal" vuxen människa med.
the-godfather
2021-01-14
Jag tycker personligen att denna version var bättre än den som gjordes på 90-talet, av nya svenska filmer så ligger denna högt upp. Rheborg spelar mycket bra och filmen i överlag har bra insatser från övriga skådespelarna och miljöerna som dessa rör sig i förstärker dessa.
Mysharry
2021-01-08
Jag har inte läst boken, eller sett andra filmatiseringar, så ingen jämförelse med dem. Återblickarna var väldigt bra, med väldigt bra prestationerfrån barnen. Väldigt trovärdig sjuttiotalsestetik och bra känsla. Men ändå, något som vi sett förr, tillför inte något nytt. "Nutiden" fungerar också bra, och sätter det lite i sitt sammanhang, med den vuxne komikern. Men ändå... Det räcker inte hela vägen. Men sevärd "feel bad" uppväxtskildring, och hustrun grät ordentligt på slutet.
PeterTheW
2020-12-30
På det stora hela tycker jag att den var oerhört bra. Stark som fan, även om den hade behövt minst 20-30 minuter till i speltid. Nu kändes den lite snopen.
finkan
2020-12-05
Den var sevärd
finkan
2020-12-05
Den var sevärd
Christofer
2020-11-15
2020-11-08: Helt okej eftermiddagsfilm en söndag. Kanske hade jag aningen för höga förväntningar, jag vet inte.
vonadel
2020-07-14
Funderar lite på varför man egentligen gör denna film när det redan finns en sån bra filmatisering av denna bok? Tänker så klart på miniserien. Men visst, det är ju inte ovanligt med remakes nu för tiden, och det har jag väl inget emot egentligen. Dock kändes det lite onödigt här. Känns som man stressar ihop berättelesen för att få ihop det i filmformatet. Passade bättre som serie. 6/10
2020-05-12
Jag är absolut inte rasist! Men varför spelades Jenny av en asiat? Filmen var helt okej, men den kändes lite stel och mycket av replikerna i filmen var direkt hämta ur boken, vilket kanske inte blir så lyckat! Det känns som skådespelarna läser direkt ur manuset... (boken)