3.1

En komikers uppväxt

Tolvårige Juha Lindström är klassens clown i förorten Sävbyholm på 70-talet. Att vara rolig är det enda sättet för honom att bli bekräftad på och han gör allt han kan för att passa in i den sociala hackordning som råder i skolan. Genom Juha får vi lära känna hans mamma Ritva, pappa Bengt, lillasyster Marianne och klasskamraterna förstås: bästa vännen Jenny, som har ett fult hårspänne i sitt stripiga hår och som Juha skäms för, den mobbade hackkycklingen Thomas som har en galen tysk mamma, och de elaka Lennart och Stefan.

Originaltitel En komikers uppväxt
Alternativ titel My Life as a Comedian
Regissör Rojda Sekersöz
Manus Jonas Gardell
Genre Drama, 2010-tal
Skådespelare Johan Rheborg, Jakob Eklund, Fredrik Hallgren, Loke Hellberg, Ulla Skoog, Maria Sid, Pär Brundin, Teo Dellback, Klara Zimmergren, Olle Frelin, Josephine Fridell, Adriana Billow, Rebecca Winsnes, Tuva Brandberg, Lennart Eriksson

vonadel
2020-07-14
Funderar lite på varför man egentligen gör denna film när det redan finns en sån bra filmatisering av denna bok? Tänker så klart på miniserien. Men visst, det är ju inte ovanligt med remakes nu för tiden, och det har jag väl inget emot egentligen. Dock kändes det lite onödigt här. Känns som man stressar ihop berättelesen för att få ihop det i filmformatet. Passade bättre som serie. 6/10
2020-05-12
Jag är absolut inte rasist! Men varför spelades Jenny av en asiat? Filmen var helt okej, men den kändes lite stel och mycket av replikerna i filmen var direkt hämta ur boken, vilket kanske inte blir så lyckat! Det känns som skådespelarna läser direkt ur manuset... (boken)
Ful_fisk
2020-04-18
Känner att det är rätt märkligt att det dassiga svenska filmåret 2019 hade en såhär pass bra film och att den försvann fullkomligt mellan raderna, men gissar på att tyngden i förlagan och det faktum att den redan filmatiserats satte en lite väl stor skugga över detta verk. För egen del är detta dock min första bekantskap med berättelsen, så jag tycker absolut om filmen. En sak med Jonas Gardell-filmatiseringar är dock att få regissörer tycks kunna bära upp hans fantastiskt vässade penna, vilket gör att de färdiga produktionerna sällan riktigt lever upp till sin stora potential. En komikers uppväxt gör egentligen inga fel, 70-tals-känslan är på plats, filmen berör och Johan Rheborg är riktigt bra i huvudrollen. Fyran lurar faktiskt runt hörnet, men till slut missas den chansen. Kanske behövdes bara det där lilla extra, en sista pusselbit att ta filmen en nivå längre och göra den riktigt speciell. Oavsett vilket är detta absolut den bästa svenska film jag sett i år, och långt bättre än trista guldbagge-vinnaren And Then We Danced, och den förtjänar ett betydligt bättre öde än att glömmas bort såhär.
Zeds2003
2020-03-05
Väldigt välgjord film! Älska 70-looken dom återskapat + fotot var riktigt bra. Men den här berättelsen hade jag velat ha mer tyngd i. I alla fall fick jag den känslan när jag tittade. Helt klart sevärd dock!
DYV
2019-10-14
Filmen känns i vissa scener väldigt tillspetsad och förstärkt främst med humoristiska inslag. Det blir på bekostnad av filmens trovärdighet och gör att det känns lite väl spretigt. Jakob Eklund gör en väldigt övertygande insats i en liten biroll. De unga skådespelarinsatserna är överlag väldigt imponerande, dock känns det som Rheborgs inte lyckats förmedla den där dubbelheten i vuxen ålder. Kanske är det tanken, men den där sprödheten och oskuldsfulla som tex Björn Kjellman har finns tyvärr inte på samma sätt hos Rheborg. På det stora hela är det ändå en stark berättelse om hur brutal och viktig barndomen är och kan vara i att forma en individ.
choklatchip
2019-10-12
Fantastisk förflyttning till 70-talets villaförort, grupptryck, hierarkier, mobbing och hur du bär med dig din barndom. Man kan inte jämföra med boken eller serien men filmen lyckas på sin korta tid förmedla andemeningen. En bild säger mer än tusen ord så tråkigt att man valde att använda sig av berättarröst emellanåt.
2019-10-12
Om man varken har läst boken eller sett miniserien så kan man kanske tycka att detta är fantastiskt. Jag kan det inte. Precis allt är bättre i miniserien (särskilt barnskådisarna), eftersom filmen saknar så många väsentliga sekvenser - i synnerhet brevskrivandet/videofilmandet till Tomas. Dessutom är det skam att inte slutdikten fick vara med. Men filmen är inte dålig, bara skitklen i jämförelse.(9-/15)