3.5

En kvinna är en kvinna

Strippan Angela vill ha barn, men hennes pojkvän Emile är inte särskilt intresserad, trots hennes ivriga övertalningsförsök. Angela beslutar att försöka med Emiles vän Alfred i stället.

Originaltitel Une femme est une femme
Regissör Jean-Luc Godard
Manus Jean-Luc Godard
Genre Komedi, Drama, Musikal, Romantik, 60-tal
Skådespelare Jean-Paul Belmondo, Anna Karina, Jean-Claude Brialy

Manko
2018-04-04
Förutom det utmattande ljudschemat, med plötsliga attacker av musik och märkliga tystnader, så är det ganska charmigt. Om något andefattigt.
stefanp
2017-12-12
En rolig och lekfull Godard-film. Lättsamt relationsdrama med snyggt foto och fyndigt manus.
Ful_fisk
2015-09-11
äntligen är de senaste årens tradition att bli kopiöst besviken och rent av arg varenda gång man försöker sig på en ny Jean-Luc Godard-film bruten! Den här gillade jag faktiskt riktigt mycket! Fyndig och färgstark studie i motsägelsen inom parförhållanden. Vrickat och meta, som brukligt med Godard. Hans andra film och hans första med Anna Karina i huvudrollen. En fin brygga mellan mästerverken Till sista andetaget och Leva sitt liv.
filmfreak1
2014-01-15
Bland de mest irriterande jag sett, rent av plågsam, faktiskt. Bör nog ge upp Godard. Hans filmer är inget för mig, verkligen INGENTING. Nada, nothing, niente, RIEN.
auragolf
2013-12-16
Fyndigt, insiktsfullt och roligt om parförhållandets problematik - då diskussionen om barn blir aktuell.
precineadd
2012-07-19
underskattad godard-film som eventuellt inte gynnades av att komma alldeles efter A bout de souffle. Vivre sa vie, som den rätt tydligt banar väg för, var mer enhetlig men den här är minst lika bra av motsatt anledning, den är mer "lattjo". vill man ta på sig genusglasögonen måste man komma ihåg att det är en fundamental metafilm så perspektivet handlar lika mycket om åskådarens blick (all film är detsamma som att gå till en strippklubb? det är f.ö ett av "budskapen", eller den "intellektuellt förmedlade datan" kanske man bör säga).
mrhard
2012-07-02
Fint skådespeleri, trovärdigt och passionerat. Överlag en charmig, passionerad, kulturellt mysigt rulle med mycket stämning. Saknaden av budskap sänkte dock betygen ett snäpp, efter ett tag blir man rastlös och börjar undra vad man kommer att få med sig när filmen är slut. Det gjorde att den kändes långsam och otydlig på sina ställen.
lekke
2011-11-29
Jag sänker vid omtitt. Håller på att ta mig genom en mängd av min forna hjältes (Godard) gamla filmer och upptäcker att jag som vuxen knappt orkar se dem. Denna tillhör Godards mest lättsamma och spralliga, men jag finner den (såsom många andra av hans filmer) så omständligt konstruerad och sövande pretentiös. Håller jag på att förvandlas till Jan-Olov Andersson? Men Karina är fortfarande charmig och blev med rätta stjärna efter denna.
PierreLunaire
2011-10-20
Charmig, lättsam och underhållande. Härligt att se det tidiga 60-talets Paris och personernas jargong. Svårt dock att se att det skulle vara något storverk. Se och njut för stunden
ses11
2011-10-19
Jag tycker att Dele har en bra poäng i sitt inlägg. Samtidigt tycker jag dock att man måste se båda de representerade könen som omedvetna offer för de rådande könsnormerna; vilket även leder till lite av en kamp mellan könen. Just strippklubben var lite väl mycket, men jag tyckte i övrigt att filmen på ett riktigt fyndigt sätt lekte med genusfrågan, och att den dessutom var extremt rapp och påhittig. Snacka om att Godard förnyade filmmediet!