3.9

En kvinna under påverkan

Nick och Mabels äktenskap börjar gunga när Mabels galna betende blir allt värre och Nick börjar fundera på att skicka henne till ett hem.

Originaltitel A Woman Under the Influence
Regissör John Cassavetes
Manus John Cassavetes
Genre Drama, 70-tal
Skådespelare Peter Falk, Gena Rowlands, Fred Draper, Lady Rowlands, Katherine Cassavetes, Matthew Labyorteaux, Matthew Cassel, Christina Grisanti, OG Dunn, Mario Gallo, Eddie Shaw, Angelo Grisanti, Charles Horvath

Skapad 2019-12-21 av weng-weng
Mabel (Gena Rowlands) skickar iväg barnen med mormor för at få lite egen ledig tid tillsammans med sin man Nick (Peter Falk ), som dock tvingas jobba över varpå hon går ut själv. Det blir krogr...   Läs mer »

stgurgel
2017-11-16
Psykologiskt mästerverk
2017-10-30
Ful_fisk
2015-07-13
Stark klassiker av Cassavetes där Gena Rowlands omtalade rollinsats förtjänar allt beröm den fått. I övrigt en deppig och bra film med jordnära atmosfär. Kanske en smula långdragen, dock.
Engravadlax
2015-05-09
Klart överskattad.
hestret
2014-09-09
Splittrad inför denna. På ett sätt gillar jag ambitionen och Rowlands skådespel, men samtidigt fann jag inte det direkt tilltalande och ibland stageat och tillgjord. Rowlands blir faktiskt ibland lite över toppen så att säga, men ibland känns det otroligt äkta. Väldigt oklippt på ett ganska oskönt sätt och överlag känns den inte så välgjord. Men visst är den lite spöklik ibland. 37/100
mockajulia
2014-07-28
Såg denna i skolan (jag pluggar filmskapande) och som diskussionmaterial kring regiteknik och "äkthet" i film är den lysande. Som underhållningsfilm betraktat är den inte lika underhållande. Känns lite daterad och kunde tagit slut redan flera gånger under historiens lopp utan att jag känt att jag gått miste om något.
#54
2013-02-05
Ännu en förstklassig film av Cassavetes.
Kreepy
2012-11-20
Första halvan är riktigt bra, men jag upplever att den tappar mot andra halvan. Den kändes lite slafsig. Det är ironiskt nog inte bara karaktären Mabel jag upplever som galen.
stgurgel
2012-11-03
Hade svårt att sätta betyg på den. Den är ju ett solklart mästerverk med otroligt starkt karaktärsskådespel och förtjänar helt klart en femma, inget snack om saken. Men den är ändå inte en film jag verkligen älskar så den får ingen
kakbakarn
2012-10-20
Genuin, ärlig, mästerliga skådespelarinsatser. Typ 4.2/5.