En kvinnas ansikte

Anna Holm är en utpresserska som på grund av fula ärr i ansiktet föraktar alla hon träffar. Efter en lyckad plastikoperation börjar hon dock slitas mellan hoppet att starta ett nytt liv och tankarna om att återvända till sitt mörka förflutna.

Originaltitel A Woman's Face
Regissör George Cukor
Manus Donald Ogden Stewart, Elliot Paul
Genre 40-tal, Thriller, Drama
Skådespelare Joan Crawford, Melvyn Douglas, Conrad Veidt, Osa Massen, Reginald Owen, Albert Bassermann, Marjorie Main, Donald Meek, Connie Gilchrist, Richard Nichols, Charles Quigley, Gwili Andre, Clifford Brooke, George Zucco, Henry Kolker

2015-08-11
Aningen bättre än det svenska originalet tror jag minsann. Den största skillnaden är att Joan Crawford passar mycket bättre i den här rollen än vad Ingrid Bergman gjorde, Crawford hanterar framför allt karaktärens mörka sida på ett mycket mer övertygande sätt, och överhuvudtaget förmedlar den här filmen karaktärens förändring lite smidigare. En del manusändringar är dock till det sämre, och den svenska versionen var mer engagerande, men det kan ju ha att göra med att jag inte visste hur det skulle gå då. Något som jag blev förvånad över att de inte ändrade på är Sverige som spelplats, nog borde den här historien lätt ha kunnat flyttats till USA? Men jag är glad att de inte gjorde det, skildringen av Sverige bjuder onekligen på en del komik. Finns inslag av dialog också. Så den är sevärd, och tillräckligt olik originalet för att inte kännas som total upprepning
KimEkberg
2013-12-06
snygg och rolig att den ar i tjockholm och kramfors. har sina toppar och dalar, men joe meek ar ju alltid en hojdare.
emmabo
2011-06-23
Är inte direkt något Crawford-fan, hon är lite för mycket för mig. Det är dessutom svårt att inte jämföra denna film med den svenska versionen - som vinner med hästlängder. Så var det ju det där med hur Hollywood representerar svenskhet... Ändå, definitivt en film att se, med ett visst underhållningsvärde, om inte annat.
DivineAmore
2008-02-19