En kvinnas martyrium

Om rättegången mot Jeanne d'Arc och hennes sista dagar i livet.

Originaltitel La passion de Jeanne d'Arc
Alternativ titel The Passion of Joan of Arc
Regissör Carl Theodor Dreyer
Manus Carl Theodor Dreyer, Joseph Delteil
Genre Drama, Stumfilm, 20-tal, Biografi
Skådespelare Maria Falconetti, Eugene Silvain, André Berley, Maurice Schutz, Antonin Artaud, Michel Simon, Jean d'Yd, Louis Ravet, Armand Lurville, Jacques Arnna, Alexandre Mihalesco, Léon Larive

Skapad 2019-12-13 av theodor2
Carl Theodor Dreyer är en regissör som i dagens kommersiellt inriktade filmmakeri blivit lite bortglömd. Vissa hävdar att han är den största regissören genom alla tider. För sin samtid var han...   Läs mer »

arkiv
2017-09-09
Kanske den bästa slutscenen genom tiderna.
AlbinWesley
2017-03-02
Ganska makalöst bildspel, fantastiska närbilder och väldigt fint minspel. Stiligt att göra så mycket utan vidare kulisser. Men filmen ger mig egentligen ingenting, och trots vissa starka sekvenser saknar jag i stort nerv.
2016-10-17
Makalöst foto med mycket närbilder på ansikten, fantastiskt skådespel av framförallt Falconetti men även av många andra, klippningen är klockren och sitter så bra, musiken förstärker allt utan att ta för mycket plats och det är mycket mästerliga kvalitéer här. Men, den ger mig verkligen ingenting mer än uttråkning som den inte hade kunnat ge mig på 15 minuter. Verkligen aptråkig i längden. Slätstruken till svag tvåa.
Asmorod
2015-10-06
Allt annat än högsta betyg vore oförskämt.
andmoreagain
2015-08-02
Omtitt. Höjjer den till en fyra. Såg två olika versioner (längden, texterna men framförallt musiken skiljde). Tror jag gillade det symfoniska soundtracket mer då det andra enbart bestod i ett evinnerligt pianohammrande. Men båda var tydligen baserade på den norska kopian som hittades på ett mentalsjukhus. Detta med versioner och stumfilmer... Annars är det nog en av de mest märkligaste stumfilmerna jag har sett med en klaustrofobisk atmosfär då filmen till största del berättar genom närbilder. Falconettis rolltolkning är verkligen...speciell.
Jämte
2015-07-18
Måste ha råkat se fel version, den utan det legendariska soundtracket som alla pratar om. Väldigt bra film men jag hade kanske lite för höga förväntningar. Ska höja efter en omtitt.
Tsurugi
2015-05-27
Såg med Richard Einhorns musik, vilket nog hade en stor påverkan på upplevelsen. Kanske får se om den någon gång utan ljud som det sägs vara menat.
Kalkonhönan
2015-04-23
Otroligt bra soundtrack, vackert och vemodigt på samma gång!
hestret
2015-01-15
Den här måste helt enkelt höjas ett litet snäpp till en femma. 91/100. En av tidernas absolut bästa skådespelarprestationer. Stämningsfullt som få.
2015-01-04
Jeanne d'Arc spelas här av Renee Maria Falconetti som gör en makalös prestation till den grad att jag tror jag blivit lite förälskad. På det sätt som hon så känslomässigt bjuder på sig själv och liksom de allra största inom stumfilmen kan spela med sitt ansikte är helt enkelt fantastiskt. En otroligt vacker prestation. När det gäller själva filmen så är den filmad på ett väldigt sparsamt sätt. Fokus ligger inte på omgivningen och dess oika detaljer utan ansikten är viktigast.