En kvinnas öde

Historien utspelar sig i 1500-talets Venedig, där kurtisanerna åtnjuter unika privilegier; vackert klädda läser de, komponerar musik och poesi samt diskuterar statsangelägenheter med männen. Huvudpersonen Veronica Franco vill gifta sig med sin älskade Marco Venier, men kan inte på grund av att hon inte har några pengar. Hon väljer därför att bli kurtisan, så att hon ska kunna vara med honom ändå. Med sin skönhet och intelligens blir hon den bästa. Problem uppkommer dock när kyrkan anklagar henne för att vara en häxa.

Originaltitel Dangerous Beauty
Alternativ titel A Destiny of Her Own
Regissör Marshall Herskovitz
Manus Jeannine Dominy
Genre Biografi, Drama, Romantik, 90-tal
Skådespelare Fred Ward, Oliver Platt, Jacqueline Bisset, Rufus Sewell, Catherine McCormack, Moria Kelly, Naomi Watts, Jeroen Krabbé, Joanna Cassidy, Melina Kanakaredes, Daniel Lapaine, Justine Miceli, Jake Weber, Simon Dutton

BrutusBeefcake
2014-10-15
Såg denna i tron att det skulle bli en intressant skildring i en kurtisans liv med ett tungt ämne iochmed den kristna inkvisitionen. Men detta var ju bara en vanlig och tämligen ointressant kärlekshistoria som inte förvånar eller överraskar på några plan. (5-/15)
JimCarrey
2013-05-18
Mycket tråkigt att behöva ta sig igenom det här kladdet. Gillar epoken, platsen och temat väldigt mycket men inget känns historiskt och det hjälper inte att karaktärerna agerar historielärare och skriver publiken saker på näsan. Skådespeleriet är rent vidrigt. Fruktansvärt patetiskt rakt igenom. Slutet är en riktig fet facepalm
Parrasto
2007-10-20
HAR rufus sewell ett glasöga? o.o
umpalompa
2007-07-31
det är nåt med den här jag gillar fastän den är helt knasig på många sätt. speciellt som myrlin säger, när sexköparna ställer sig upp och applåderar åt sig själva på slutet. haha WHY? men okej, om man bortser från det fåniga samhället runtomkringhenne så är det en mänsklig och lite solskensartad historia om en kurtisan. som måste fighta för sin rätt och att få använda hela sin kraft. apropå kommentaren här nedan: öh ja det är TREVLIGT att hon är feminist. det är typ det som är bra, duh. och så får man lite lust att bli 1500-talskurtisan i Venedig.
Honeychurch
2007-05-04
Av vad jag minns gillade jag denna film skarpt!!
Arensberg
2007-04-10
och man pallar ju inte de amerikanska skadespelarnas vrakiga accenter - det passar verkliegn inte in!!!!!!
Vix
2006-03-10
En av de filmer jag kan se gang pa gang och bara tycka samre om. Sewell ar fiskogd och gor en ovanligt dalig roll, McCormack ar en riktig femenist, pa ett synnerligen trottsamt satt. Drakterna ar i en del fall historiskt korrekta, men scenen nar de paddlar bort i solnedgangen ger fortfarande krakreflexer.
2005-10-23
fast ja just det, slutet är lite mysko, när alla sexköparna på slutet ställer sig upp och applåderar sig själva. den är lite cp den här filmen.. (ursäkta alla ev. cp-skadade)
2005-10-23
och Veronica Franco är ändå ganska cool.
2005-10-23
jag tycker inte heller man ska glorifiera eller avdramatisera prostitution men om man tänker bort det och låtsas att den hade haft allt det där psykologiska den saknar, så är det en ganska vacker (blockbuster)-film. men om inte jacqueline hade spelat sådär oskyldigt naiv och glad hela tiden så hade det nog blivit ganska cyniskt. orealistisk film men ok om man inte tar det på för stort allvar.