2.3

En kyss före döden

I en förort till Pittsburgh ser den lille gossen Jonathan Corliss från sitt fönster hur godstågen med namnet Carlsson Copper Company passerar. Industriägaren Thor Carlsson blir för Jonathan symbolen för rikedom och makt. Ett decennium senare har Jonathan vunnit dottern Dorothy Carlsson hjärta. Men hans planer går om intet när hon blir med barn...

Originaltitel A Kiss Before Dying
Regissör James Dearden
Manus James Dearden
Genre Kriminalare, Thriller, Mysterium, 90-tal
Skådespelare Sean Young, Max von Sydow, Matt Dillon, Diane Ladd, James Russo, Ben Browder, Joie Lee, Jim Fyfe, Martha Gehman, Adam Horovitz, Frederick Koehler, Brett Barth

2014-11-22
Jag minns att jag såg den när jag var alldeles för ung och då var den både spännande och en ny upplevelse. Idag är det mesta jag får ut av den att vår svenska stjärna Max Von Sydow har rollen som familjedfadern. Von Sydow är alltid kul att se. Kul att se är också Matt Dillon, den unga stjärnan som försvann men nu återkommit i de stora filmerna.

2013-05-17
Det som saknas här är romanens trick att vara ett underbart krystat mysterium på ytan medan det på undersidan lurar en arg och upprörande analys av klassorättvisor i USA.
ClintanTheKing
2013-04-23
Rätt bra faktiskt. Matt Dillons karaktär här är lite snarlik Patrick Bateman må jag säga.
Berniey
2013-03-23
Mystiskt och stämningsfullt är det men det funkar dåligt när själva storyn känns föga övertygande o det blir väl förutsägbart. Tydligen en remake, kanske originalet är bättre?
StureStenhög
2012-12-14
All kritik som riktas mot den här filmen är väl mer eller mindre befogad, den är ju egentligen ganska befriad från kvaliteter, men jag är svag för sånt här. Det här är trots allt en film som inte försöker vara nåt den inte klarar av, det är underhållning utan ambitioner, och det är en dussinfilm så som jag vill att dussinfilmer ska vara. Historien är väldigt långsökt, men den håller ihop, och den är kul att följa. Dillon är förvisso en dolme, men han funkar bättre än vad jag trodde. Young är platt, men det passar hennes karaktär ganska bra, och Max von Sydow är alltid lite kul att se. Känslan av tidigt 90-tal är också total. Det blir en svag trea
booby
2012-09-03
Filmen försöker inte göra sig större än vad den är och däri ligger mycket. Stabil insats av den evigt unge/gamle von Sydow.
AddeColciago
2012-08-31
Inget märkvärdigt och sannerligen inte bristfri, men jag uppskattade ändå den enkla premissen.

2012-04-03
Ingenting särskilt nånstans. Det här är helt enkelt bara en film till.
TowaLie
2007-11-24
Boring.
jonbo
2007-11-17
Man fattar biffen direkt i en förutsägbar film som egentligen inte har mycket till historia. Sean Young är ju aldrig bra heller.