3.4

En lektion i kärlek

Efter 15 års äktenskap har David och Marianne växt isär. David har en affär med en patient och Marianne har inlett ett förhållande med sin gamle älskare Carl-Adam, Davids bäste vän. David och Marianne sitter i en kupé på tåget till Köpenhamn och diskuterar det förlutna och framtiden och börjar kanske förstå varandra igen.

Originaltitel En lektion i kärlek
Alternativ titel A Lesson in Love
Regissör Ingmar Bergman
Manus Ingmar Bergman
Genre Drama, Komedi, 50-tal
Skådespelare Harriet Andersson, Eva Dahlbeck, Gunnar Björnstrand, Åke Grönberg, Yvonne Lombard, Olof Winnerstrand, John Elfström, Renée Björling, Sigge Fürst, Dagmar Ebbesen, Gösta Prüzelius

yrkeschaufföre
2018-08-05
Rörig men ändå ganska kul men är det en komedi? Gott om skådespelare jag gillar iallafall.
okidoki
2018-07-17
Dammig.
haajen
2018-07-12
Mycket underhållande med ett manus som det slår gnistor om. Dahlbeck framstår alltmer som en av mina svenska favoritskådespelare, med sin talang och utseende skulle hon vara utmärkt som en sk Hitchcock-blonde.
Nalleman
2018-07-06
Gunnar Björnstrand är som så ofta förr magnifik i en härlig film med många glimtar i ögat. Tycker så mycket om den här filmen.
Memmem
2016-03-07
Utmärkt komedi! Ingmar Bergman misslyckades kommersiellt med "Gycklarnas afton". Därför tvingades han göra något som sålde, alltså en deckare eller en komedi. Han valde att göra en komedi med självbiografiska inslag. David är kvinnoläkare och har just avslutat en somrig kärleksaffär med en ung patient. Hustrun Marianne har kommit på honom och börjat umgås med en gammal vän till båda. David tar samma tåg som Marianne till Köpenhamn, där vännen bor. Under färden får man veta vad som utspelats tidigare via återblickar och drömmar. Filmen är mycket rolig och har en rapp dialog. Gunnar Björnstrand och Eva Dahlbeck i huvudrollerna spelar som vanligt mycket bra. Yvonne Lombard gestaltar den unga förföriska patienten mycket bra. Fotot är mycket bra med en lagom blandning av när- och avståndsbilder. Blandad och passande musik. Betyg: 4
erosagape
2016-01-25
Som jag har längtat efter en rolig film och så är det eländets tråkighetsmästare (i mitt tycke) som levererar denna pärla som jag hade mycket roligt åt. Mästare Bergman, nu böjer även jag mig för ditt kunnande.
Albion
2015-05-04
I det närmaste en fars där innehållet är av sekundär betydelse. Behållningen är ett utmärkt spel av Eva Dahlbeck och Gunnar Björnstrand med en hel del fyndiga dialoger. Harriet Andersson har väl dock sällan synts sämre. Betyget blir en stark 3;a, dvs 3+
#54
2015-03-26
Bergman var verkligen inte sämre när han var lättsam.
WillyV
2013-09-21
Medelmåttigt, med Bergman-mått mätt. Hyggligt underhållande med en rapp dialog och ett antal fina cynismer. Köper inte Carl Adam-spåret eller hur filmen vid några tillfällen precis korsar linjen till fars. Björnstrand och Dahlbeck är behållningen, övriga spelar över en del.
Jämte
2013-06-23
Nja, faktiskt en av de sämre Bergman-filmerna jag har sett. Tror det är första filmen jag sett där en sån stor del av handlingen är mestadels flashbacks. Gunnar Björnstrand och Eva Dahlbeck får som oftast till ett väldigt bra skådespel tillsammans.