En levande själ

Ett Jag vaknar upp i ett laboratorium. Snart förstår vi att det är Ypsilon, en hjärna som hålls vid liv på artificiell väg. Med svart humor och fokus på den subjektiva upplevelsen följer vi Ypsilons väg till medvetande och utvecklande av en personlighet.

Originaltitel En levande själ
Alternativ titel A Living Soul
Regissör Henry Moore Selder
Manus Peter Modestij
Genre Kortfilm, Drama, Komedi, Science Fiction, 2010-tal
Skådespelare Stina Ekblad, Claes Ljungmark, Christoffer Svensson, Tova Magnusson (röst), Louise Peterhoff

2014-08-07
Har precis läst boken som jag tyckte var bra, men jag tycker inte att novellfilmen lyckades med så mycket. Det hela var väldigt dunkelt och konstigt för konstighetens skull och hade jag inte vetat nåt så hade jag inte vetat mycket mer efter filmen. Konstigt jag har föreställt mig hjärnan som man, här var den kvinna och mycket mjäkigare än hjärnan i boken.
Elphaba
2014-07-19
Har läst romanen av PC Jersild och vill minnas att jag tyckte bra om den, så är definitivt intresserad av att kolla in filmen.
Raimo_1985
2014-07-17
Tänkvärt. Stark trea!
AlbinWesley
2014-07-16
Svensk Cronenberg, wow! Det är synd att det inte är lite bättre skrivet, och för all del egentligen även regisserat. Ändå är det förstås rätt underbart.
karlmats
2014-06-04
Helt klart sevärd och ganska snyggt gjord också. Många konstiga läten från biosalongen men själv satt jag mest och mös över den kleggiga klumpens mentala utveckling. Att få se lite hjärnporr hör ju heller inte till vanligheterna så det blir tummen upp.