3.3

En man försvinner

En man från New York lider av minnesförlust. Han får snart reda på att ha varit inblandad i en liv och död situation, men vad för slags situation egentligen?

Originaltitel Mirage
Regissör Edward Dmytryk
Manus Howard Fast, Peter Stone
Genre Thriller, Mysterium, 60-tal
Skådespelare Gregory Peck, Diane Baker, Walter Matthau, Kevin McCarthy, Jack Weston, Leif Erickson, Anne Seymour, George Kennedy

BrutusBeefcake
2016-09-25
Mestadels riktigt trevlig, men den är tyvärr lite dum vilket drar ner lite. Men detta är bara några få scener, så inget som egentligen skall skada helheten, men det gnager ändå. Filmens halvor har båda sina fördelar och nackdelar, men värdesätter den första lite mer. Mysteriet dras ned lite ju mer man vet som tidigare filmtipsare skrivit, men det är fortfarande spännande ända in till sista rutan. (8+/15)
goeran
2014-06-05
Edward Dmytryks Mirage från 1965 är en underhållande psykologisk thriller som man främst minns för Gregory Pecks insats i huvudrollen.
Gigi1943
2013-09-04
Skriver under på allt som signaturen Sznax skriver. En synnerligen mystisk film med fler frågor än svar, det var svårt att hänga med, jag somnade efter en halvtimme och tvingades se om hela filmen dagen efter för jag gillar ju svartvita gamla filmer och jag gillar herr Peck. Men jag sitter nu och väljer mellan att ge den en etta eller en femma! Dialogen var så krystad så man undrar om manusförfattaren m.fl med avsikt försökte driva tittaren in i väggen "vad sa de egentligen???" Varken njutbar eller intressant, bara jobbig så jag väljer en tvåa, en svag en för jag tyckte också att tjejen var så lik en gammal sekreterare jag haft och hon var inget kul ...
Sznax
2013-06-14
Det är en av de mest mystiska filmerna jag sett. Hela första halvan ger bara frågor och inga svar vilket är helt fantastiskt. När filmen sedan börjar nysta lite mer så tappas delar av intresset. Peck är mästerlig oc både Matthau och Kennedy ger mycket tyngd. Betyg 6.4
Mikka
2011-12-09
Gregory Peck är Gregory Peck och höjer tillsammans med den hyfsade dialogen upp den här trevliga filmen till en fyra.
Bomkia
2008-07-13
Härlig rulle med fin humor och skön spänning. Peck funkar finfint för en man som tappat minnet men ändå jagas konstat. Matthau gör snyggt inhopp som privatdetektiv. 4a.
NHL
2007-07-30
En klassiskt klurig story där man som tittare vet lika lite som personen i huvudrollen. Med lite stänk av Film-Noir och Hitchcock så blir filmens story intressant i jakten på sanningen. Kennedy bra som "hitman" och Matthau som privatdeckare. Peck alltid bra.
Czechflash
2007-07-30
En film som var svår att få tag på, men väl värd "jobbet". Gregory Peck och Walter Matthau har flera sköna scener ihop och filmen fungerar bra som en blandning av thriller och komedi. Mycket Hitchcock-känsla, och lik Charade. Smart story, smart berättat.