3.4

En man som heter Ove

59-årige Ove är kvarterets vresige ordningsman som flera år tidigare avsattes som ordförande i bostadsrättsföreningen, men det ger han blanka fan i och ser med järnhand över kvarteret. När höggravida Parvaneh med familj flyttar in i radhuset mittemot och backar in i Oves brevlåda blir det upptakten till en komisk och hjärtevärmande historia om tilltufsade katter, oväntad vänskap och kärlek så stark att döden ser ut som den enda utvägen. Ove är en man som vet att rätt ska vara rätt, att man ska hjälpa sin medmänniska och som med stor träffsäkerhet betraktar sin samtid.

Originaltitel En man som heter Ove
Alternativ titel A Man Called Ove
Regissör Hannes Holm
Manus Hannes Holm
Genre Drama, Komedi, 2010-tal
Skådespelare Rolf Lassgård, Bahar Pars, Filip Berg, Ida Engvoll, Tobias Almborg, Klas Wiljergård, Chatarina Larsson, Börje Lundberg, Stefan Gödicke, Johan Widerberg, Anna-Lena Bergelin, Nelly Jamarani, Zozan Akgün, Viktor Baagøe, Simon Edenroth, Poyan Karimi

Ghostface
2020-08-06
Mellanmjölk som svenska dramakomedier dessvärre oftast är.
yrkeschaufföre
2020-06-25
jaha, jag hade visst sett hela innan, det här är verkligen Rolfs film även om de flesta är bra i sina roller. Svag fyra.
Robkiller
2020-06-13
Sämsta skiten jag sett på länge. Förvisso rätt förväntat, det var ju en svensk film.
santiago
2020-05-19
Jag fick några roliga skratt. Och nog var det kul att man kände igen vissa platser som de hade spelat in filmen på.
fridenpaden
2019-10-19
Nog är det så att jag, när jag ser filmen, automatiskt fyller i de luckor som saknas. Så är det alltid när man läser boken först. Ändå en bra filmatisering.
hsimpson
2019-06-13
Klyschig och svensk. Några småroliga scener, men det är ganska glest mellan dem. Hur denna mellanmjölksfilm fick inte bara en, utan TVÅ Oscarsnomineringar, är ett mysterium.
Bomkia
2019-02-05
Lassgård övertygar i huvudrollen. Kanske lite väl tillrättalagt. 3+
Hanness
2018-12-28
Underbar film, mycket rolig men samtidigt sorlig. Stabila skådespelarinsatser och Rolf Lassgård gör det mycket bra. Väl värd sin 4a.
Gyllenbock
2018-12-17
Helt ok, Lassgård är som alltid bra. Undrar hur många Ove det finns i Sverige i denna stund?
yrkeschaufföre
2018-09-02
Fin och rolig, visserligen är den ganska snart lätt att förutsäga men jag tar det. En fyra.