3.4

En man som heter Ove

59-årige Ove är kvarterets vresige ordningsman som flera år tidigare avsattes som ordförande i bostadsrättsföreningen, men det ger han blanka fan i och ser med järnhand över kvarteret. När höggravida Parvaneh med familj flyttar in i radhuset mittemot och backar in i Oves brevlåda blir det upptakten till en komisk och hjärtevärmande historia om tilltufsade katter, oväntad vänskap och kärlek så stark att döden ser ut som den enda utvägen. Ove är en man som vet att rätt ska vara rätt, att man ska hjälpa sin medmänniska och som med stor träffsäkerhet betraktar sin samtid.

Originaltitel En man som heter Ove
Alternativ titel A Man Called Ove
Regissör Hannes Holm
Manus Hannes Holm
Genre Drama, Komedi, 2010-tal
Skådespelare Rolf Lassgård, Bahar Pars, Filip Berg, Ida Engvoll, Tobias Almborg, Klas Wiljergård, Chatarina Larsson, Börje Lundberg, Stefan Gödicke, Johan Widerberg, Anna-Lena Bergelin, Nelly Jamarani, Zozan Akgün, Viktor Baagøe, Simon Edenroth, Poyan Karimi

fridenpaden
2019-10-19
Nog är det så att jag, när jag ser filmen, automatiskt fyller i de luckor som saknas. Så är det alltid när man läser boken först. Ändå en bra filmatisering.
hsimpson
2019-06-13
Klyschig och svensk. Några småroliga scener, men det är ganska glest mellan dem. Hur denna mellanmjölksfilm fick inte bara en, utan TVÅ Oscarsnomineringar, är ett mysterium.
Bomkia
2019-02-05
Lassgård övertygar i huvudrollen. Kanske lite väl tillrättalagt. 3+
Hanness
2018-12-28
Underbar film, mycket rolig men samtidigt sorlig. Stabila skådespelarinsatser och Rolf Lassgård gör det mycket bra. Väl värd sin 4a.
Gyllenbock
2018-12-17
Helt ok, Lassgård är som alltid bra. Undrar hur många Ove det finns i Sverige i denna stund?
yrkeschaufföre
2018-09-02
Fin och rolig, visserligen är den ganska snart lätt att förutsäga men jag tar det. En fyra.
Memmem
2018-09-01
Se- och tänkvärd komedi! Denna film är genreklassad som komedi, men har också ett visst djup som många komedier saknar. Det är också ett feelgood-drama, men inte helt och hållet. Ove är en snäll man som kan säga ifrån. Han vill andra gott, men har kort stubin och blir ofta arg och skäller på folk. Han har haft otur i livet och är van att klara sig själv. Till slut övertygar honom en kvinna att han också behöver hjälp från andra. Rolf Lassgård spelar huvudrollen Ove bra, flera av birollerna spelas också bra. Bilderna är mest från ett villaområde och inne i Oves hus. Betyget blir 3½+
Nalleman
2018-09-01
Klart överreklamerad med de ack så vanliga PK-inslagen.
Hogman
2018-06-20
Boken är ju 5+, men tycker man fått till filmen bra. Lassgård är fantastisk.
bnw
2018-05-22
Den är mycket intressantare när det är Lassgård än när det är Berg.