2.7

En mördares dagbok

I 1890-talets Paris lever domaren Simon Cordier, vars största hobby är att skulptera. En dag besöker han en fånge som hävdar att han var besatt av en ond ande när han begick morden. Fången försöker mörda Cordier, men misslyckas och dör. Nu måste den onda anden välja en ny kropp att livnära sig på.

Originaltitel Diary of a Madman
Regissör Reginald Le Borg
Manus Robert E Kent, Guy de Maupassant
Genre 60-tal, Skräck
Skådespelare Vincent Price, Nancy Kovack, Chris Warfield, Elaine Devry, Ian Wolfe, Stephen Roberts, Lewis Martin, Mary Adams, Edward Colmans, Nelson Olmsted, Harvey Stephens

dudson
2012-11-18
Små seg och trist men filmens behållning är givet Price samt andens onda garv.

2012-05-21
Mindre lyckad kopia av AIP:s Poe-filmer, i detta fall löst baserad på Guy de Maupassant. Några snygga dramascener, men de övernaturliga elementen är klumpiga på alla vis och, vad värre är, Vincent Price går på halvfart och gör inte mycket av de många tillfällen han får att spela ut stora känslor - han ser mest ut som om han lider av magknip. Han har gjort mycket bättre roller i betydligt bättre filmer.
Mareld
2010-03-30
Jösses vad det här var corny. Men Kovack och Price har sin charm. Och att han blir besatt är inte en såå dålig idé. Sen blir resultatet ganska stolpigt, hela resonemanget om människornas ondska, det luktar ju faktiskt lite pekoral.