3.6

En mors son

Ett verklighetsinspirerat drama från stridigheternas Nordirland, om tro och övertygelse som ställs mot kärlek moderskänslor. Mirren spelar en kvinna vars IRA-engagerade son hamnar i fängelse och tillsammans med andra fångar inleder en hungerstrejk. Hon står inför en plågsam konflikt - ska hon tyst se sin son dö eller försöka avbryta strejken mot sonens vilja..?

Originaltitel Some Mother's Son
Regissör Terry George
Manus Jim Sheridan, Terry George
Genre Drama, 90-tal
Skådespelare Helen Mirren, Fionnula Flanagan, Aidan Gillen, David O'Hara, John Lynch, Tom Hollander, Tim Woodward, Ciarán Hinds, Geraldine O'Rawe

.Emma.
2011-12-04
Har letat efter denna film så länge och hittade den äntligen (på DVD) och beställde självklart hem den direkt. Jag blev inte besviken! Den var allt jag hade hoppats på och mycket mer!
Ola_Schubert
2009-12-18
Detta är förmodligen en av världens bästa propaganda filmer. till mer än hälften beror detta på den fantastiskt medryckande musiken. Skulle jag någon gång vilja starta ett krig och behövde propaganda musik så skulle jag anlita Bill Whelam direkt! En annan fantastisk sak för att filmen fungerar så bra som propaganda är att den inte alls är gjord med tanke på detta. Intrigen visar bara på en anhörig, från ena sidan, som dessutom är emot våld. Slutligen så spelar Helen Mirrer sin roll så utmärkt som man kunde förvänta sig, (hon är dessutom producent till filmen). Övrigt skådespeleri får klart godkänt. Denna film finns, skadalöst, inte på DVD. Kanske beroende på att det är en så fantastiskt propagandafilm. Man kanske inte vill hetsa upp unga hjärtan. Dock ligger den, störmande på You Tube, för den som vill uppleva mästerlig propaganda. Höjer denna ifrån en stark fyra till en svag femma. Lyssna på inledningsmusiken så förstår ni, till en del, varför.
hempo22
2008-03-22
En skam att denna inte finns utgiven på DVD
Ola_Schubert
2007-09-01
En propaganda film för IRA men filmen är mycket välgjord och musiken är så medryckande att man för en kort stund hejar på IRA terrroristerna. Planerar att se om denna film om jag får tillfälle

2006-12-15
May Bobby Sands and his nine companions rest in peace.
EuropeanBob
2006-11-04
Fan, den här såg jag för många år sedan på TV1000 eller liknande. Måste se om den. Verkade hur bra som helst då.
leeloo_
2005-04-13
Väldigt bra. Jag tycker om Helen Mirren och Aidan Gillen. hemsk, välgjord film!
Inviqtuz
2004-09-27
stark, gripande och mycket välgjord!
CinemaniaC
2004-07-14