3.6

En natt att leva

Johnny McQueen är ledare för en underjordisk IRA-organisation i Belfast. Under ett rån, som ska ge dem dem pengar, blir han skadad i en skottväxling och kan inte ta sig till gömstället och sina kumpaner. Detta är början på en vild jakt där allt går fel och ingen går att lita på.

Originaltitel Odd Man Out
Alternativ titel Gang War
Regissör Carol Reed
Manus F L Green, R C Sherriff
Genre Kriminalare, Film-Noir, Romantik, Drama, Thriller, 40-tal
Skådespelare James Mason, Robert Newton, Cyril Cusack, Kathleen Ryan, William Hartnell, Fay Compton, F J McCormick, Denis O'Dea, W G Fay, Maureen Delaney, Kitty Kirwan, Elwyn Brook-Jones, Robert Beatty, Dan O'Herlihy

Ful_fisk
2017-09-07
Snyggt och stiligt brittiskt drama. Intressant att James Mason tyckte detta var hans livs roll när han är medvetslös nästintill hela filmen. Tyckte den blev lite seg i mitten, men slutet vägde upp det hela bra. Hade kunnat kortas ner en aning, men höll ändå klass. Mycket snyggt foto!
andmoreagain
2017-08-14
Förbluffande tråkig av mannen som kom att göra Den tredje mannen. Rätt mörkt och lite suggestivt men framförallt tröttsamt. Jag gillade när en alkis-konstnär plötsligt får för sig att måla av den sårade Mason men att se honom stapplandes runt i Belfast berörde mig inte lika mycket som det borde ha gjort.
2016-09-08
Bitvis makalöst snyggt foto och det är bra skådespeleri och säkert hantverk. Men en story som jag inte engagerar mig i och karaktärer jag inte kommer att bry mig om. Det blir ganska segt och tråkigt när filmen är nästan 2 timmar...
Hypostas
2015-10-14
Snyggt foto, men filmen var ganska seg tyvärr och berörde mig inte.
celec
2015-05-19
tycker den håller upp spänningen bra till en början men tappar mer och mer. musiken känns föråldrad och storyn är för tunn för att hålla i nästan 2 timmar.
2015-01-14
När jag får ta del av fina filmer som detta så börjar jag fundera över hur många fler imponerande filmer bakåt i tiden som jag ännu har att upptäcka. Carol Reed är regissören bakom välkända "Den Tredje Mannen" och jag måste säga att detta är ännu ett fint hantverk. Den spänning, täta intrig, imponerande foto och väldigt kompetenta skådespelare som erbjuds här är trevligt att få ta del av. 4+
Tonti
2014-08-18
Riktigt suggestiv och fenomenalt vackert fotad. Och Mason är fantastisk.
Lillaprinsen
2013-10-16
En skugga vandrar riktningslöst genom nattens Belfast. Då och då lyser en gatlykta upp James Masons förvirrade ansikte. På pappret är det typ världens bästa film. En Mason-monolog tar dock udden av detta, eftersmaken blir lite mer både och... Men överlag var det en mycket god bekantskap det här.
TobiasRydén
2013-07-18
En ljummen trea; svag historia som inte engagerar, i alla fall inte i nära 2 timmar! Men stilfull.
labi
2013-04-17
Håller ihop. Mason åmar sig bra. I klass med Tredje mannen. Klockren fyra.