3.3

En natt i Casablanca

Bröderna Marx avslöjar nazistiska spioner på ett hotell i Casablanca.

Originaltitel A Night in Casablanca
Regissör Archie Mayo
Manus Joseph Fields, Roland Kibbee, Frank Tashlin
Genre Komedi, 40-tal
Skådespelare Groucho Marx, Harpo Marx, Chico Marx, Lisette Verea, Charles Drake, Lois Collier, Sig Ruman

KyLLo
2021-01-25
Fånigt, tramsigt och enerverande, men jag gillar de udda musikaliska inslagen.
2019-07-11
Marx bröderna är lite småroliga men också ganska tröttsamma. Tycker sällan deras stil och handlingen i filmerna går ihop. Slät tvåa.
2014-12-21
Denna bröderna Marx-film kommer förutom med suveränt agerande från brödernas sida också med en bra, spännande och intressant handling. När dessa två egenskaper ryms inom samma film så blir genast en bröderna Marx-film så mycket bättre. I en bröderna Marx-film finns det oftast ett kärlekspar och i vissa fall retar jag mig ordentlig på dem men här så fungerar de bra tack vare bra prestationer. Det som är skönt i denna film är också att sångnumren är få men bra. 3+
Tonti
2012-06-26
En del riktigt sköna skämt om än en ganska trist story.
Astrojacob
2010-06-16
Vemodigt att se deras sista film, Tempot ovanligt bra men de verkade lite trötta emellanåt. Sedvanliga inslag med piano o harpa och idéer fanns det gott om, men man saknade kanske lite av den kvicka humorn från Groucho. De tre gör dock en värdig avslutning i sin drift med Bogarts Casablanca, så det får ändå bli en matt, trött Fyra för de odödliga komikerna.
Namellak
2008-10-24
Ont om minnesvärda Groucho-citat, men ändå en del fina, roliga och riktigt spännande scener i näst sista filmen med alla bröderna. Plus för skön uppgörelse med nazzarna med alltid lika skönt irriterade Sig Ruman i spetsen. En trea sammantaget alltså.
TobiasRydén
2008-03-02
I den här filmen finns många roliga scener, men också påminnelser om att bröderna Marx karriär närmar sej slutet. Det är deras näst sista riktiga Marx-film, och man ser hur bröderna har åldrats. Harpo har inte ens sin peruk längre.
ernils_l
2008-01-22
Hysat seg, särskilt i början, men den tar sig sen. Ingen av deras bättre, men en svag trea får den.
jep
2007-02-23
Verkligen en film på rutin där man känner igen många idéer från tidigare mycket bättre filmer. Alla bröderna verkar trötta. Det som skiljer denna film från de tidigare är svärtan. Sorgen och avskyn i framställningen av tyskarna precis efter kriget är tydlig.
CaLuhA
2007-01-08
Så klockren! Rolig rakt igenom! Inget slår Grouchos spydiga kommentarer. Det är få som kan slå Harpos ansiktsuttryck!