2.3

En natt i tropikerna

Steve har träffat den underbara Cynthia och de planerar att gifta sig. Första träffen med Cynthias faster och förmyndare går dåligt men Steves vän Jim är försäkringsman och ordnar en kärleksförsäkring åt Steve: om Steve och Cynthia inte gifter sig så får han en miljon dollar. Hejdukarna Abbott och Costello kallas in för att försäkra sig om att det blir ett giftermål men de har inte räknat med Steves före detta kärlek.

Originaltitel One Night in the Tropics
Regissör A Edward Sutherland
Manus Earl Derr Biggers, Kathryn Scola, Francis Martin, Gertrude Purcell, Charles Grayson, John Grant
Genre 40-tal, Komedi
Skådespelare Nancy Kelly, Bud Abbott, Lou Costello, Robert Cummings, Mary Boland, Peggy Moran

2019-08-05
Detta är första gången i filmsammanhang som världen får bekanta sig med den legendariska komedi-duon "Abbott och Costello". Filmen handlar dock inte om deras karaktärer utan här är de endast biroller, trots detta tilldelas de några riktigt fina stunder där de får visa hur kreativa, snabbtänkta och roliga de var. Redan här förstår man varför Abbott räknas som en av de bästa "Straight man" någonsin medan Costello står mer för den "dumma" och fysiska komedin. Jag skrattar väldigt gott.
2019-04-11
Whos on first? är en klassisk liten sketch och Abbott och Costello har ett par andra roliga scener, men filmen i övrigt lämnar väldigt mycket att önska. Slät tvåa!
fridenpaden
2009-03-01
Scenerna med Abbott och Costello når Bröderna Marx-nivå, dvs tokig humor på toppnivå. Tyvärr är de inte med tillräckligt mycket och grundhistorien är mindre bra (kanske svag trea). De hemska sång- och dansnumren är pinsamt dåliga. Alan Jones, som senare kommer att skrika halsen av sig i "En galakväll på operan", är två aningar för sliskig för denna film.