3.2

En ö i havet

Året är 1939. Steffi och hennes lillasyster Nelli anländer till Göteborg som flyktingar. De skickas till var sin fiskarfamilj i skärgården. Där ska de stanna till familjen kan återförenas i USA. Men kriget bryter ut och det blir allt svårare för föräldrarna att hitta ett land som vill ta emot dem. De hamnar så småningom i läger. Steffi och Nelli acklimatiserar sig på ön och vi får följa deras uppväxt under krigsåren. De lever sina liv i skuggan av kriget och med den dubbla oron för föräldrarna och tyskarnas framfart i Norge och Danmark.

Originaltitel En ö i havet
Alternativ titel An Island in the Sea
Regissör Tobias Falk
Manus Annika Thor
Genre Drama, Mini-serie, 2000-tal
Skådespelare Mylaine Hedreul, Sasha Becker, Gunilla Abrahamsson, Ingela Olsson, Christoffer Svensson, Jonas Falk, Carolina Svensson

2021-06-09
Jag vill minnas att det inte var någon favorit men helt okej...
Hypostas
2013-05-23
Väldigt fin miniserie. Stabil fyra.
Arensberg
2010-04-18
den var MKT bättre än vad jag trodde, mylaine borde göra föer grejer!
BadCharlotte
2009-03-31
Det var ett tag sen jag såg den men jag minns att jag blev riktigt besviken, böckerna är så mycket bättre. Ett plus för att det var ganska så bra skådespelare. Visserligen inte alla.
Cissilin
2007-04-16
Håller med de tre under mig ...^^ Böckerna är mycket bättre! Men jag slutade läsa dem då tv.serien kom ikapp mig..:P
Harfantasi
2007-03-31
Jag har böckerna , dom är lite bättre men serien e oxå bra . PLUUS
klaraviola
2007-02-12
böckerna är hundra ggr bättre
nodon
2007-02-09
Boken (böckerna) är som vanligt bättre än filmen (TV-serien) men den senare är riktigt bra den med.
Flie
2007-01-13
Blev förälskad i denna serien första gången jag såg den. Sen dess har jag letat efter den på dvd, men han inte hittat den. När jag tittade i tv tidningen en dag helt utan anledning så ser jag att serien börjar på kvällen, den visades i repris. Jag blev jätte glad och spelade in hela serien utom sista avsnittet som jag missade att spela in. Irriterad blir man på sig själv ibland. Jag tycker verkliegn att den borde komma ut på dvd, eftersom den handlar om andravärlds kriget och Annika Thor är en ganska stor ungdomsförfattare! En riktigt sevärd serie. Men jag tycker att saker och ting går lite för fort i serien. Och det är vissa saker som saknas helt och hållet. Så sett är boken bättre. Men serien får ändå en femma av mig!
Louisan__
2007-01-12
Den va bra , väldigt roligt för mig eftersom den är inspelad på Stora Kornö i Bohusläns skärgård, Varje sommar går ja på seglarläger där i två veckor =) När du ser filmen tycker ja att du ska tänka till hur bra vi egentligen har det. Toppen en 4:a