En officer och gentleman

Ensamvargen Zack Mayo börjar på en kadettskola för att bli pilot i den amerikanska flottan, och under tretton kvalfyllda veckor lär han sig hur viktigt det är med disciplin, kärlek och vänskap.

Originaltitel An Officer and a Gentleman
Regissör Taylor Hackford
Manus Douglas Day Stewart
Genre Romantik, Drama, 80-tal
Skådespelare Richard Gere, Debra Winger, David Keith, Louis Gossett Jr, Lisa Blount, Lisa Eilbacher, Tony Plana, Harold Sylvester, David Caruso, Victor French, Robert Loggia, Grace Zabriskie

2017-10-22
RustyFilm
2016-12-09
Det börjar riktigt bra men glider snabbt över till att bli ett klassiskt Hollywood-drama med allt vad det för med sig av förutsägbarhet och fånerier. Det är så motbjudande amerikanskt och alldeles för mycket av den mesiga drillningen i hinderbanan. Visst finns det ett gediget kunnande av filmproduktion i botten så helt kass är det väl kanske ändå inte.
2016-11-23
En riktig klassiker som uppskattade som barn och fortfarande tycker är bra. Karaktärerna känns trovärdiga, möjligtvis undantaget stentuffe Louis Gosset jr. Här finns det mesta inkluderat ett grymt samtida soundtrack.
2016-07-25
Jag kan uppskatta romantiska filmer men denna föll mig verkligen inte i smaken! Riktig B-film som försöker vara gripande men mest känns som en billig såpopera! Att alla dessutom spelar över gör inte saken bättre! Inte ens Richard Gere gör bra ifrån sig!
Halofreak92swe
2015-11-01
Väldigt bra romans/drama. Gillar basic training filmer, sergeanten är tuff! Gillar regissören också, och Richard Gere är riktigt bra här! Sen är musiken underbar, en av de bästa sångerna som det ljuvliga 80-talet har genererat är ju Up Where We Belong :)
miss_spears
2015-03-12
Snygga fightingscener och en stundom oemotståndlig Richard Gere, men mestadels är Gere bara sjukt störig. Den var väl typ lite bättre än Top gun men det är inte direkt en komplimang.
Harford
2015-01-13
En riktig klassiker, lite gammal, men ändå sevärd. Bästa filmslutet någonsin?
2014-11-09
"I Aricona finns där bara två saker: Tjurar och bögar. Jag ser inga horn på dig så du måste vara bög". Det citatet får man bland annat höra ifrån den stenhårde exercice instruktören Foley som spelas djävligt bra av Louis Gosset JR. Richard Gere gör inte bort sig heller. En klassiker.
Ful_fisk
2014-05-15
Avdelningen "klassiker som egentligen inte är särskilt bra". Känns omodern redan för 80-talet, känns mer som en 40-tals-rulle. Duger att glo på för stunden och den har rätt schyst mys-stämning och så men särskilt bra är den väl inte. Bäst är väl då soundtracket med Up were we belong och några andra schysta låtar, samt att skådespeleriet funkar. Slutet är omöjligt att ta seriöst på någon planet i universum. Dock intressant att Stanley Kubriks mästerverk Full Metal Jacket kom att sno några av replikerna från drillsergeranten i denna film...

2013-09-27
Selv om slutten ikke var like bra som resten av filmen så er den en klar femmer. Richard Gere er meget bra.