3.7

En passion

En enslig ö hyser några vilsna själar. De är alla isolerade och har svårt att få kontakt med varandra men det uppstår relationer, passioner och antipatier dem emellan.

Originaltitel En passion
Alternativ titel The Passion of Anna
Regissör Ingmar Bergman
Manus Ingmar Bergman
Genre Drama, 60-tal
Skådespelare Max von Sydow, Liv Ullmann, Bibi Andersson, Erland Josephson, Erik Hell, Sigge Fürst, Ingmar Bergman (röst)

RustyFilm
2021-08-15
Som vanligt vid Bergman filmer från 60 och70 talen är det Sven Nykvist som står för fotot. Hans sköna porträtt och höstlandskaps bilder från Fårö bär filmen. Och det är just bild berättandet som bäst uttrycker filmens huvudtema ensamhet och ödslighet. Bergmans filmmanus däremot är långt ifrån skönt. Skådespelarna Max von Sydow (Andreas), Liv Ullmann (Anna) och Bibi Andersson (Eva) fick i några kufiska så kallade mellanspel chansen att prata med kameran (en i taget), detta för att förklara sina karaktärer. Trots detta förblir dessa huvudkaraktärer obegripliga filmen igenom. Nej detta är inte vår passion.
2021-07-26
Verkligen fina skådespelare som inte finns i dag. Tyvärr för vi nöja oss med Helena Bergström med fler...
JD
2018-10-31
Bland Bergmans många skildringar av människor oförmögna att nå varandra är den här den mest skoningslösa. Det enda hoppet i filmen finns hos skådespelarna, i de korta scener där de går ut ur sina roller (och in i rollerna som sig själva) och ”fritt” kommenterar dem.
Tabu
2018-09-13
Det blir väl inte så mycket dolt krypande obehagligare än så här egentligen? Detta är en av Bergmans viktigaste filmer hävdar jag - fast den är ful, lömsk och otäck - vilket är som på "riktigt" och fortfarande(!) dessutom skrämmande aktuell... Som vanligt är de flesta personerna i repertoaren mycket självupptagna (antagligen för att de inte har någon riktig kärlek i sina liv?) så naturområdet Fårö hamnar i bakgrunden för dessa/dramat...
2017-12-04
Bitvis mer än lovlilgt skitnödig film om ingenting som vägleds i onödan av Bergmans berättarröst och som avbryts av inklippta intervjuer med skådespelarna. Fast det hinner vara bra också, och Mackan är genomgående fantastisk. Efter två tredjedelar av filmen lossnar det, och från och med drömsekvensen så är allt bra. (7+/15)
fors1984
2015-10-07
Bergmans mest utpräglade mellanfilm? Väldigt lite här som han inte gjort bättre före eller efteråt.
timbo93
2015-06-02
Allting är lite för tydligt. Disharmonin från inspelningen syns igenom på scenerna. Dessutom är jag förvånad över Erland Josephsons makalöst svaga prestation.
MattiasStrand
2015-05-15
Eftersom jag tyvärr utvecklat nån slags Liv Ullman-allergi så startar ju de flesta Bergmanfilmer från de här åren i uppförsbacke, så att säga. Den här var dock riktigt bra, med ett intressant persongalleri och ett ovanligt lyckat användande av Fårö som fond. Att de psykologiska aspekterna som så ofta känns daterade får man ta med en nypa salt.
#54
2015-02-27
Intervjuerna tillför ingenting, men stör mig inte tillräckligt mycket för att sänka betyget.
lekke
2014-12-14
Ingen Bergmanfavorit men ändå intressant och vackert plåtad av Sven Nykvist. Von Sydow och Ullman högklassiga som vanligt. Von Sydow skulle kunna vara en nutidens modeförebild.