3.3

En pilgrims död

Serien är baserad på Leif GW Perssons trilogi "Välfärdsstatens fall" som kretsar kring Palmeutredningen. Chefen för rikskriminalpolisen, Lars Martin Johansson, är frustrerad över att Palmemordet inte blev löst. Kunde han ha förhindrat mordet om han handlat annorlunda på den tiden? Han får en möjlighet att skapa en parallell utredning till den ordinarie Palmeutredningen och tillsätter en ny grupp med strategiskt utvalda personer som han tror kan sätta utredningen i ett nytt ljus. Någon bör ha sett eller hört något.

Originaltitel En pilgrims död
Regissör Kristian Petri, Kristoffer Nyholm
Manus Sara Heldt, Johan Widerberg
Genre Drama, Mini-serie, Thriller, 2010-tal
Skådespelare Rolf Lassgård, Helena af Sandeberg, Henrik Norlén, Jonas Karlsson, Ulf Friberg, Claes Malmberg, Kjell Bergqvist, Johannes Brost, Jacob Ericksson, Lars-Erik Berenett, Göran Ragnerstam, Lena B Eriksson, Ellen Jelinek, Johan Hedenberg, Scott Ackerman

picklessmulan
2018-01-30
En mycket bra filmatisering av GWs Trilogi. Bra skådespel och trevligt foto. Lagom blandning av humor och spänning. Mycket Bra!!!
2017-04-24
Otroligt snygg och stämningsfull med mycket bra skådespeleri överlag där Helena af Sandeberg står ut lite extra. Många kraftfulla och lagom stiliserade karaktärer som funkar väldigt bra. En spännande och intressant historia med många poänger om så väl samhället och polisen som fallet i sig. Upplösningen känns dock inte alls lika tillfredsställande som uppbyggnaden dit men det blir ändå en fyra!
supermancover
2017-04-23
Så in i helvete bra om en bortser från Claes Malmbergs karaktär som är så jävla överdriven att det blir löjligt ibland. Jag fattar att han ska vara ett rasistiskt/sexistiskt rövhål och så, men det blir ändå överdrivet på många sätt och karaktären blir tråkig. Annars har jag i princip inget att anmärka på? Den var så in i satan bra. Heja GW!
AlbinWesley
2016-05-24
Ganska stabil... inte helt sällan är dialogen på gränsen till pinsamt kantig, men tack vare en samling goda skådespelare (särskilt kul att se några av dem i för dem hyfsat ovanliga roller) går det an ganska bra ändå. Det är en styrka att kunna göra ett kriminaldrama någorlunda fängslande även om det mesta som visas är skrivbord och möten. Finns klart bättre - även i Sverige - men än fler sämre.
Krusty
2015-07-29
Bäckströms dialekt lät precis som Dorsins Pihlman-figur, jag bara väntade på att han skulle beställa en tolva Irish Coffee och sjunga Tingeling.Förutom detta och att vissa dialoger var lite väl GW-iga så var det en ok historia.
Zebulonm
2015-05-26
Mycket bra och intressant teori. Ligger klart närmre sanningen än att CP skulle gjort det. Att ett knarkande fyllo skulle lyckats med detta e ett skämt. CP e Sveriges Lee Harvey Oswald.....
Asmorod
2014-03-18
Lite för tamt slut, men jävlar!
Florian1978
2013-12-29
Intressant teori om mordet på Palme. Men filmens problem är att det saknas en röd tråd. GW Perssons trilogi har undertiteln "välfärdsstatens fall". Utan att ha läst boken misstänker jag någon form av politiskt budskap här (t ex att mordet på Palme har en koppling till folkhemmets nedmontering?). Men filmen innehåller nästan inga politiska kopplingar överhuvudtaget, t ex vilken Politik Palme stod för eller varför han nu var så hatad inom delar av poliskåren. Visst, man visar högerextremismen inom poliskåren, men det förklarar nog bara till viss del att de hatade Palme. Dessutom finns det en hel del trådar som förblir oklara. Nä, det här var ett bra försök men det kunde ha gjorts betydligt bättre!
Tepesco
2013-05-27
Välfärdsstatens fall sammanfattar och personifierar Palme på ett nästan otäckt sätt. För övrigt minst två timmar för lång, men intressant teori om mordet, en teori som antagligen ligger betydligt närmre sanningen än något annat.
BROBJO
2013-05-01
Väldigt mycket fattas från de underbara böckerna, men något annat hade jag inte räknat med. Det som jag däremot inte hade räknat med var att för en gångs skull s fick jag se en bra svensk film/mini serie. Visst vissa skådespelare (oftast de kvinnliga, konstigt nog) lider av det typiskt svenska överspeleriet men faktiskt så är faktiskt de flesta ganska trovärdiga och tack vare den underbara grundhistorien så fick jag fyra timmar som jag inte vill vara utan!