En plats i mitt hjärta

När Edna Spaldings man dör i en olycka, blir hon ensam och utan pengar med en bondgård under den stora depressionen. En svart man, Moses, hjälper henne att plantera bomull och underhålla både bondgården och barnen.

Originaltitel Places in the Heart
Regissör Robert Benton
Manus Robert Benton
Genre Drama, 80-tal
Skådespelare Ed Harris, Sally Field, Lindsay Crouse, Amy Madigan, John Malkovich, Danny Glover, Yankton Hatten, Lane Smith, Terry O'Quinn, Bert Remsen, Gennie James, Ray Baker

2015-01-06
Ingen brist på sevärda och duktiga aktörer här men det är intressant hur ofta jag glömmer av vilken fantastisk skådespelare Sally Field är. Varje gång jag ser henne i en film eller på TV så slås jag av hur imponerande hon är. Helt klart en av de allra bästa. Filmen lyckas engagera och är sevärd samtidigt som den aldrig riktigt lyfter till de högsta nivåerna. Historien med Ed Harris karaktär fångar inte heller mitt intresse till skillnad från det fina samspelet mellan Field, Glover och Malkovich. 3+
Astrojacob
2012-03-28
Oscarsvinnande Sally Field fick sin andra Oscar välförtjänt. Storyn utsökt med bra stämning o dramatik. Malkovich skön i biroll men några logiska missar och en till synes onödig bihandling förtar helheten. Flera trådar följs inte upp o trots en bra intrig känner man sig en smula lurad. Annars gammaldags bra drama under depressionen. Stark Trea.
origC-J
2012-03-18
En film som utspelar i Södern på 30-talet som har allt en sådan ska ha: En kämpande ensamstående mor, en kringvandrande afroamerikan som visar vara ovärderlig för gården, nedlåtande banktjänstemän, en tornado, ett besök av Klanen, osv. Klyschigt så det förslår alltså, men inte oävet. Man har fått ihop en drös duktiga skådespelare, där Sally Field gör en överraskande imponerande insats i huvudrollen.
Mikka
2011-12-17
Den börjar väldigt trevande, men tar sig ordentligt framåt mitten. Riktigt fin film. Charmig, med bra skådespelare och flera höjdpunkter. 3+
KlaraSofia
2007-06-17
Det var länge sedan jag såg den här filmen, men jag minns att jag sett den minst två gånger och alltid gillat den. I synnerhet slutscenen tycker jag är fin och lite underfundig.
Murkelspell
2004-05-26
Sally är som alltid underbar!