3.4

En plats i solen

George Eastmans framtid ser ljusare ut. Från en fattig bakgrund har han fått anställning på sina rika släktingars fabrik. Han har dessutom en begynnande kärlekshistoria med en societetsflicka på gång. Men en tidigare affär med en fabriksflicka kommer ikapp honom och George tar ett ödesdigert beslut.

Originaltitel A Place in the Sun
Regissör George Stevens
Manus Harry Brown, Michael Wilson (I)
Genre Drama, Romantik, Film-Noir, 50-tal
Skådespelare Montgomery Clift, Elizabeth Taylor, Shelley Winters, Anne Revere, Keefe Braselle, Fred Clark, Raymond Burr, Herbert Heyes, Shepperd Strudwick, Frieda Inescort, Kathryn Givney, Walter Sande, Ted de Corsia

hsimpson
2022-02-03
Alldeles magnifik! Riktigt bra spelad, snygg och spännande. Och en läcker hybrid mellan drama och noir.
myslas
2020-03-15
Fantastiskt fint spelat av Winters, Clift och en ung Liz Taylor. Vänder fort från ett romantiskt drama till en fullfjädrad thriller. Inte konstigt att filmen vann ett gäng Oscars för tekniska detaljer, den är oerhört välgjord.
2019-01-24
Snygg och stämningsfull på många sätt inledningsvis men storyn engagerar inte så tappar väldigt mycket ganska snabbt. En del småbra saker och den är helt okej!
Snah
2017-11-09
Visst, här finns en hel del bra saker. En kvinna som inte låter sig kväsas och bra skådespelarinsatser. Men här finns också en otroligt fånig fantasi om kärlek vid första ögonkastet, kantad med läppar hårt tryckta mot varandra utan tungkontakt a la Hollywood och ett planerande av den gemensamma framtiden 5 min efter att de träffats. Filmen är också alltför förutsägbar.
2017-06-06
På sätt och vis erbjuder den här filmen det bästa från två världar. Å ena sidan har den där typiska klassikerkänslan där framför allt Elizabeth Taylor har en fantastisk filmstjärneglans, samtidigt är den å andra sidan mer moralisk komplex än vad Hollywood-filmer från den här eran har en tendens att vara. Montgomery Clift är väldigt bra i huvudrollen och lyckas skapa sympati för en karaktär som egentligen är ganska mycket av ett svin, även om filmen också lyckas bra med att förmedla hur omständigheter driver honom till att vara det. Skuldfrågan blir dessutom ganska intressant i slutändan. Clift och Taylor har även väldigt bra kemi tillsammans, vilket nog krävdes. för manuset ger dem egentligen inte så mycket att jobba med när det kommer till deras relation. Trean är hyfsat stark
Albion
2017-04-09
En mycket välberättad men makaber historia. Det glänser big time om Monty Clift och Taylor och överhuvudtaget är det starka skådespelarprestationer. En tät intrig också. Betyget blir en klar 4;a
riddarkato
2016-12-08
Montgomery Clift spelar fruktansvärt bra. Även Elizabeth Taylor spelar såklart bra i sin roll. Men det är Montys skådespelarprestation som gör att den här filmen får en till och med stark 4a.
2016-07-24
Utmärkt historia! Montgomery Clift är verkligen en sensation i huvudrollen och Shelley Winters imponerar stort hon med. Stark intrig och väldigt stämningsfullt känsla genom hela filmen med mycket kontraster som framhäver klyftan mellan de olika klasserna allt mer. Mycket bra!
2015-01-05
En riktigt bra film och trevligt nog så kändes denna film väldigt Hitchcockaktig. Jag är övertygad om att Hitchcock hade älskat att fått regissera denna film. Nu får vi George Stevens bakom kameran och det är ju inte direkt fy skam. I huvudrollerna ser vi Mongomery Cliff, Shelley Winters och Elizabeth Taylor och mer behöver man väl inte säga. Jag hade bara önskat att man hade gett filmen namnet "An American Tragedy" precis som titlen på roman som filmen baseras på.
sirkurt
2013-01-31
Helt fantastisk film. Väldigt vacker och gripande. Montgomery Clift är otroligt bra i huvudrollen, regi och manus känns också väldigt bra tillsammans med den mörka och intressanta handlingen.