2.6

En prins i New York

Prins Akeem i Zamunda längtar efter ett vanligt liv utan ständiga uppassare. Han rymmer till New York.

Originaltitel Coming to America
Regissör John Landis
Manus Barry W Blaustein, David Sheffield
Genre Drama, Komedi, Romantik, 80-tal
Skådespelare Eddie Murphy, Arsenio Hall, James Earl Jones, John Amos, Madge Sinclair, Shari Headley, Frankie Faison, Vanessa Bell Calloway, Allison Dean, Eriq La Salle, Louie Anderson, Paul Bates, Don Ameche, Ralph Bellamy, Samuel L Jackson

BarryHero
2021-03-21
Stundtals kul - framför allt i början - och Eddie Murphy och Arsenio Hall imponerar i alla sina flertals roller. Sminkningen bör också lyftas fram och den övertygar. Kul även att se en ung Samuel L. Jackson som man snabbt känner igen på den ikoniska rösten i en kort scen (oj, han var tydligen redan nästan 40 år gammal här). Historien i filmen är dock extremt banal och förutsägbar vilket är en besvikelse. James Earl Jones är också alltid kul att se (kanske framför allt höra).
ShenLong
2020-09-01
charmigt. två bra skämt i början. där efter en solid romantisk 80tals-film
Ful_fisk
2020-05-18
Rätt kul och trivsam. Sympatisk. Ingen skrattfest, men klart sevärd.
sodomiten
2019-12-24
Om hela filmen utspelat sig på mcdonalds hade det blivit en 5a.
yrkeschaufföre
2019-07-27
Det är klart, jag hade den på hyllan. Var lite orolig och satt å kollade hela när den gick på tv med reklam å allt. Väldigt bra film och jag ser fram emot uppföljaren.
myslas
2018-09-10
Någon "Ombytta roller" är det ju inte men den har sina roliga stunder. Kunde kortats ner en hel del.
Misslovemovie
2018-07-12
Lika bra förr som nu. Mysig kärlekskomedi som man blir glad av att se.
yrkeschaufföre
2018-04-02
Oj, har jag inte sett den här på 5 år? Jag hade gissat på senaste året, det är ju en film som funkar att se om. Roligt med återkopplingen till Ombytta roller och McDowell's är ju en briljant detalj.
2018-01-29
Gud vad jag hatar den här filmen!!! Den visas ju på tv ta mig fan var annan månad typ!!!
wasteoftime
2017-03-22
Det här var en av mina stora barndomsfavoriter, och kanske är det därför jag fortfarande tycker om den. Men det är ju omöjligt att svara på. Oavsett så är det ju väldigt trivsamt, och för det mesta roligt. Eddie Murphy är i sitt esse och hans relation till Arsenio Halls "Semmi" är väldigt kul, även om det är lite oklart vilken roll Semmi faktiskt har där hemma i Zamunda. Den lilla vinken till "Ombytta roller" är också väldigt fin. Jag mest myser, och njuter. Det blir en tvåa, men inte i närheten av att bli en trea, det är kul, och bra, men ja, det är vad det är.