3.7

En rövarhistoria

De båda vännerna Arthur och Franz har tillbringat alldeles för mycket tid på bio. Tillsammans med den förtjusande Odile smider de planer för att lyckas med det perfekta inbrottet, inspirerade av gamla gangsterfilmer. Gränserna mellan fantasi och verklighet suddas ut för de tre unga förövarna medan deras våghalsiga rånkupp närmar sig sin ödesdigra upplösning.

Originaltitel Bande à part
Alternativ titel Gang of Outsiders, Band of Outsiders
Regissör Jean-Luc Godard
Manus Jean-Luc Godard
Genre Drama, Komedi, Kriminalare, 60-tal
Skådespelare Anna Karina, Sami Frey, Claude Brasseur, Louisa Colpeyn, Danièle Girard, Georges Staquet, Jean-Luc Godard (röst), Chantal Darget, Ernest Menzer

labi
2019-06-22
Godard leker friskt med filmmediet. Men Gud så seeeeg.
Astrojacob
2017-08-30
Måhända nytänk 1964 men idag känns allt spontant krystat. Buskiskänsla blandat med existensiell ångest blir mest patetiskt. Knapp Trea. Meningen med Louvren???
2016-02-25
Flera riktigt charmiga scener, jag älskar dans scenen t.ex. Men på det stora hela så känner jag ingenting för någon. Jag känner ingen som helst personkemi. Ingen av karaktärerna känns något särskilt. Händelserna känns krystade och inte särskilt trovärdiga. Som helhet har filmen dock en speciell charm som jag gillar. Men det räcker inte för att få upp det till en trea. Stark tvåa.
Hypostas
2016-02-18
Som vanligt med Godard så är det "style over substance" som gäller. Men han gör det förbaskat bra.
Ful_fisk
2015-10-27
Comeback för Godard efter den i min mening tröga Föraktet. Kreativt och experimentellt, med bisarra händelser och förvecklingar. Det ligger något dråpligt över det hela, en känsla av att figurerna inte riktigt förstår sig på sin egen situation. Det är denna ironi som är filmens främsta styrka. Det och världsrekordet i snabba Louvren-besök.
SverkerJerker
2014-04-27
Jag har alltid drömt om att springa genom Louvren.
ziferN
2014-03-09
Jag blev faktiskt måttligt imponerad av Jean-Luc Godard måste jag allt säga med tanke på att jag genuint tyckte om filmen, en del. Den känns personlig och är väldigt underhållande. Dessutom så tycker jag både om och är väldigt intresserad av den franska nya vågen som präglade 60-talet, samt så är flickan riktigt vacker och ett nöje att följa den sköna storyn.
Korben_Dallas
2014-01-17
Ogillar den här så kallade "cool kulturen" där är allt mest är ytligt och all dialog är egentligen bara massa nonsens tjat som får mig till att zona ut, vilket är synd för i mellan åt som när flickan är ensam med nån av killarna blir de riktigt filosofiskt och igenkännande. Klurig att betygsätta, vissa scener är tråkiga andra mkt bra så de blir typ en ojämn men halvstark 3:a.
AlbertSpica
2014-01-06
Charmig,nyskapande och fartfylld film med roliga dialoger och intressanta karaktärer samt en hel del scener som fortfarande känns originella.
Taandborste
2013-12-10
Lite tendens till "Mycket snack, lite verkstad", men finurlig och snygg är den.