3.7

En satans eftermiddag

Sonny och Sal ska råna en bank i New York, men allt går fel och de blir fast inne i banken på årets varmaste dag.

Originaltitel Dog Day Afternoon
Regissör Sidney Lumet
Manus Frank Pierson
Genre Drama, Kriminalare, Thriller, 70-tal
Skådespelare Al Pacino, John Cazale, Charles Durning, Chris Sarandon, Sully Boyar, Penelope Allen, James Broderick, Carol Kane, Beulah Garrick, Sandra Kazan, Marcia Jean Kurtz, Amy Levitt, John Marriott, Estelle Omens, Gary Springer, Lance Henriksen

vonadel
2018-06-26
Denna var bra! Pacino på topp. Förvånad över lag att det var så välspelat på i princip alla plan, trots att det är en så gammal film. Storyn blir extra intressant då det bygger på en verklig händelse. 7/10
mawCor
2016-12-29
Pacinos bästa!
DOKAN
2015-11-05
en satans bra film detta här! Kanske det allra främsta verket under den amerikanska filmguldåldern på 70-talet. Fantastiskt spel från Pacino ner till minsta biroll.
2014-12-31
Att se film från 70-talet är oftast en väldigt trevlig upplevelse och kan man kombinera det med Al Pacino så blir det nästan oemotståndligt. Denna film där ett bankrån står i centrum har förlorat lite av sin originalitet p.g.a. alla bankrånsfilmer som kommit därefter. Jag blir inte lika överraskad som jag säkert hade blivit om jag hade sett denna film när den var aktuell. Istället lutar jag mig tillbaka och njuter av Al Pacinos prestation vilket i sig lyfter denna film väldigt högt.
MetalJukebox
2014-10-30
AL PACINO
ryderup
2014-08-21
Nu såg jag den utspridd under tre kvällar och med en del tillbakaspolningar och dylikt som störde upplevelsen. Men fin film. En av Al Pacinos starkaste rollprestationer? Lance Henriksen som ung också skymtade jag. Det kändes bra. #teamlancehenriksen
LacombeLucien
2014-04-20
Cazale gjorde inte en enda dålig film.
Darn
2014-04-17
Rak och enkel. Att filmens upplägg känns igen och inte görs främmande för en tittning 2014 är säkert bevis nog på hur många som kan ha efterapat upplägget. Kul att den kom strax innan en film som Taxi Driver. Kul också med en ung Pacino med smått begynnande manér.
AlbinWesley
2013-09-22
Hade man klippt ner andra halvan en aning för att öka intensiteten så hade det kunnat landa på femman. För det här är i övrigt filmskapande när det är som allra bäst. Det hade i och för sig säkert gått att göra filmen efter precis samma dramaturgi och tempo, om man istället fokuserade lite på vittnena under den olidliga väntan. Men ja så gör man ju inte här. Med små ändringar i rätt riktning hade högsta betyg varit rimligt.
timbo93
2013-09-09
Väldigt snyggt komponerad kompromisshistoria som i sin utveckling presenterar karaktärernas djup mycket snyggt. Välsedd och intressant, inte minst på grund av sin verklighetsbakgrund!