3.8

En sensation

Året är 1940 och tidningsmagnaten Charles Foster Kane dör i sin säng på sin enorma men halvfärdiga egendom Xanadu. Han sista ord är det kryptiska "Rosebud" och en hugad journalist vid namn Thompson beslutar att ta reda på vad detta "Rosebud" betyder. Thompson söker upp Kanes gamla vänner och ovänner och får på så vis Kanes hela liv berättat för sig.

Originaltitel Citizen Kane
Alternativ titel Citizen Kane - En sensation!
Regissör Orson Welles
Manus Herman J Mankiewicz, Orson Welles
Genre Drama, Mysterium, 40-tal
Skådespelare Orson Welles, Joseph Cotten, Dorothy Comingore, Agnes Moorehead, Ruth Warrick, Ray Collins, Erskine Sanford, Everett Sloane, William Alland, Paul Stewart, George Coulouris, Fortunio Bonanova, Gus Schilling, Philip Van Zandt, Georgia Backus, Harry Shannon

Skapad 2019-12-22 av Finnfan
Citizen Kane anses som ni säkert redan vet av många som världens bästa film. Denna banbrytande film gjordes redan 1941 av den då blott 26 årige Orson Welles. Orson har även producerat filmen, s...   Läs mer »

Skapad 2019-12-09 av Anonym
Citizen Kane anses, som många redan vet, som den bästa filmen genom tiderna. Så bra är den inte, men den är väldigt, väldigt bra. Det är Orson Welles första och bästa (anses det) film. Det ...   Läs mer »

KarlOscar69
2020-05-28
Fenomenal vid utförandet av dess berättelse, både i skrivningen av berättelsen och hur den utspelades framför filmkameran. Tempot, regi och fotografering utklassar allt jag har sett fram till idag. Och åh så fascinerande sensationellt att detta producerades av en man som aldrig hade haft någon filmupplevelse och inte heller hade aktörerna i filmen ingen erfarenhet i filmproduktionen tidigare.
mattarello
2020-01-14
Lika vanligt som det är att höja denna film till skyarna är det att avfärda den som ointressant eller tråkig. Jag har nu sett denna film för tredje gången (senaste gången var under gymnasietiden, dvs över 10 år sedan) och tycker nog att en femma är motiverad. Förutom de tekniska fullträffarna så finns det en gripande historia som berättas via minnesfragment. Vi är observatörer och får pussla ihop Charles Foster Kanes levnadspussel själva. Vem han var som person och tyckte och kände kanske man aldrig riktigt kommer kunna pussla sig fram till. Slutligen, riktigt bra!
Pi-R
2018-01-10
jag gillar’t. Skådespelarmässigt har Welles en rätt mäktig närvaro som bara ökar ju längre filmen fortgår. det ÄR väldigt snyggt, och musiken - speciellt i början och i slutet - skapar i kombination med Wells närvaro och det skuggtyngda fotot en stämning som mot slutet är riktigt krypande. och riktigt riktigt sorgligt. storymässigt så dalar mitt intresse något i mitten, men på det hela taget är det en säregen filmupplevelse vars storhet å ena sidan inte är så uppenbar för oss vanliga filmtittare, men som likväl håller påtagligt bra
sawa
2016-12-28
Inte speciellt fascinerande.
RustyFilm
2016-12-09
Här nu sett om denna legendariska film. När jag senast för ca. tolv år sen tittade på det här blev betyget väldigt lågt. Höjer nu betyget en del men jag tycker fortfarande att filmen är övervärderad. Att det denna gång är en hårt restaurerad blu-ray utgåva bidrar en hel del till min ökade uppskattningen men även insikten om att filmens koncept står sig väldigt bra i jämförelse med helt moderna ”personporträtt” (skapade med helt annan teknik och resurser) är ett annat skäl till betygshöjningen. Det är som ett ”Uppdrag granskning” reportage från 1941
Dele
2016-09-13
Stundtals magnifikt stilig. Handlingen är riktigt inte lika omskakande, men väl uppbyggd och med ett sunt budskap. Allt som allt ett imponerande verk.
erc
2016-09-08
Blev omedelbart imponerad av kompositionen, både visuellt och narrativt. Många intressanta teman förekommer men, som många också har påpekat, framstår mycket idag som daterat. Det är väldigt lite som felar, men när innehållet med tiden tappar sin udd och det hela tenderar att bli något banalt, så blir det också svårare att hålla kvar vid filmens tidigare med rätta höga status. Den är bra och har sin givna plats i kanon. Men det är kanske också allt. Vill ändå höja betyget över godkänt, mycket på grund av Welles som allt sammantaget har gjort ett imponerande arbete (manus, regi, skådespel, osv!). Något annat känns förolämpande.
best_jeppe
2016-02-16
Eftersom jag inte har sett så många filmer från den här tiden så har jag svårt att uppskatta hur nydanande den var. Det jag kan säga är att fotot är riktigt snyggt och scenografierna är maffiga med för sin tid snygga effekter. Den var lite seg i början men fångade så småningom mitt intresse. Med det sagt så tyckte jag inte den var tokbra direkt men har man sett mycket filmer gjorda innan denna så uppskattar man den säkert mer. Ljummen 4a.

2016-01-26
Har lite för svårt att uppskatta gamla klassiker från denna tid. Bra för sin ålder. Men inte speciellt givande. Kanske skulle ge den en ny chans om låt säga tio år. Till dess är jag givmild då jag ger den 4/10.
Hompen
2015-12-06
Suveränt foto, imponerande scenografi, bra skådespeleri. Manuset är också bra, och säkert nyskapande för sin tid. Är väl inte lika imponerande idag, men ändå något man bör se.