2.3

En skärgårdsnatt

Det är sommarlördag i Stockholm. Skärgårdsbåten "Waxholm III" lägger ut från Blasieholmskajen med ett brokigt sällskap av resenärer. Bland passagerarna befinner sig den glade frisören Sture Svensson med maka Karin och sex barn, de två äldsta döttrarna Astrid och Gullan i tonårsåldern. Två törstiga weekend-firare i övre medelåldern -- "Affe" och "Mankan" -- på väg till sommarstugan, parkerar sig omedelbart i restaurangen. I egen segelbåt färdas den välväxte och solbrände Åke tillsammans med sitt vackra kuttersmycke Ingrid och hennes väninna Liss. Rötägget "Stålis" och hans mindre företagsamma följeslagare "Kurre Hängläpp" har funnit sig nödsakade att "låna" en mindre båt med snurra, och deras vilda framfart gör farlederna osäkra. På väg till ett frisksportarläger paddlar kanotisterna Björn och Rolf och den senares intagande syster Annika. Sommarflyktingarna från staden sammanstrålar på den idylliska ön Fagervik.

Originaltitel En skärgårdsnatt
Regissör Bengt Logardt
Manus Sven Forssell, Bengt Logardt
Genre Drama, 50-tal
Skådespelare Ingrid Thulin, Bengt Logardt, Bengt Blomgren, Öllegård Wellton, Rune Halvarsson, Britta Brunius, Catrin Westerlund, Sten Gester, Arne Ragneborn, Lissi Alandh, Tor Bergner, Julie Bernby, Bernt Callenbo, Märta Dorff, Gunlög Hagberg

KyLLo
2018-07-03
Skildrar stadsbor som semestrar i skärgården och vad som kan uppstå när de plötsligt ska umgås med varandra och leva ut. Känns ärlig och ganska vågad för sin tid. Jag åkte med ångbåt för bara någon vecka sedan. Kan rekommenderas om man vill andas lite frisk luft och historia. Känslan fångas bra. Ljussättningen är fin och skapar kontraster i det svartvita fotot. Däremot tycker jag inte att handlingen är så intressant.
kennert
2011-12-04
Ungefär vad jag förväntat.
yrkeschaufföre
2011-12-03
Inget speciellt, fina Stockholmsbilder i början. Jag slötittade och tyckte att de vid ett tillfälle diskuterade om den ena tjejen hade äkta bröst? kan det stämma i en film från 1953?
HerrArne
2011-12-02
Den sämsta film (av 21) jag sett med underbara Ingrid Thulin. Fotot är okej och dialogen roar ibland men manuset har inte alls bestämt sig för vilken film det här skulle vara. Resultatet blir ett hopkok av som på olika sätt exploaterar sommar i skärgården. Svag tvåa.
sirkurt
2011-11-30
Det kan knappast bli sämre.