En soldats historia

En svart soldat mördas på väg tillbaka till militärbasen i amerikanska södern. En tuff militärjurist får i uppdrag att utreda historien.

Originaltitel A Soldier's Story
Regissör Norman Jewison
Manus Charles Fuller
Genre Drama, Mysterium, 80-tal
Skådespelare Adolph Caesar, Howard E Rollins Jr, Art Evans, Denzel Washington, Dennis Lipscomb, David Alan Grier, David Harris, William Allen Young, Wings Hauser

Djason
2015-11-11
Intressant film som håller mitt intresse uppe under de ca 100 min långa filmen. Denzel Washington som vanligt bra i en tidig roll men det är inte hans bästa insats.
2015-01-05
Förutom att man genom hela filmen funderar över vem som är den skyldige och att man här och där lyckas skapa intressanta frågeställningar, sett till tiden som handlingen utspelar sig, angående rasism så uppskattar jag att se Denzel Washington agera när han var yngre. Washington hade en glöd och energi tidigare i sin skådespelarkarriär som jag saknar hos honom idag. Det är en bra film utan att sakna de extra kvalitèerna för att lyfta ordentligt. 3+
dr_Robert
2014-07-03
Överraskande bra! Ibland spelas det över, men filmen lyckas kombinera en mordhistoria med en inre konflikt i den svarta befolkningsgruppen. Den lyckas t.o.m. lura mig med en smart vändning vid ett tillfälle när jag reagerar mot hur stereotypiskt de svarta beskrivs. @BRYANT PARK, NYC
Afflicter
2012-02-06
Den enda som gör ett bra jobb här är Caesar, som ju faktiskt också nominerades till en Oscar. Det finns inget speciellt med A Soldier's Story som skulle lyfta den över medelmåttan.
Intro
2010-02-18
Awesome ;D
Zebulonm
2009-09-07
En bra film med en bra story
WillyV
2009-09-05
En bra skildring som balanserar mellan stark trea och svag fyra. Välspelad, med en intressant vinkling på samspelet mellan de färgade soldaterna.
shahriarnorouz
2008-08-02
Skitbra
Arensberg
2007-03-27
okay da, jag sag den for natt ar sen sa jag kommer valk inte riktigt ihag allt - men fine, en svag 4a kan det val bli - men bara for att jag laste pjasen forst.
Bomkia
2006-08-07
Alltid gillat filmer som tagit upp rasism i USAs sydstater, denna har dessutom förtjänstfullt skådespeleri. 3++