2.8

En söndag i september

En film om ett äktenskap som havererar i långtråkighet.

Originaltitel En söndag i september
Alternativ titel A Sunday in September
Regissör Jörn Donner
Manus Jörn Donner
Genre Drama, 60-tal
Skådespelare Harry Ahlin, Harriet Andersson, Thommy Berggren, Britta Billsten, Axel Düberg

Tonti
2013-09-02
Jag ville gärna att den skulle vara bra och i början kändes det så men det är tyvärr ett rätt traditionellt drama som gömmer sig bakom moderniteten. Och ett föga engagerande sådant. Dock gillar jag verkligen öppningen med vägarna och en del andra passager och det är kul att se att svensk film generellt hade lite högre ambitionsnivå på 60-talet. Men på många sätt känns den stendöd.
Raimo_1985
2013-09-01
Grå och deppig, men rätt stark och i hög grad sann och verklighetstrogen film om äktenskap som havererar i all sin meningslöshet. Detta är andra Jörn Donner-filmen jag ser och jag är intresserad av att veta om alla Donner-filmer är lite grå i tonen.
KimEkberg
2008-09-30
Jag tycker precis tvärtemot föregående talare. Jag tycker att filmen var mycket mogen och gripande, men att mellanspelen och musiken gott kunde klippts bort. Lätt en stark fyra till denna.
MilkMonkey
2008-09-28
som sagt: mellanspelen var grymma (plus kanske den överdramatiska prästen + några andra scener), men så fort en person kom i bild blev det baskaraktär 1A gestaltande bashandling 1A plattare än Kansas . . då var det mer än bara äktenskapet som havererade i långtråkighet
apfigur
2008-09-28
Hyfsat seg, men blir ändå aldrig trist. Musiken som spelades i inledningen av varje avsnitt var ju helt lysande, om än lite out of place. Eller inte. Den funkar.