3.5

En söndag på landet

Över den lantliga idyllen vilar en dåsig stämning, fylld av förväntan. Monsieur Ladmiral är på väg att möta sin son och hans familj vid stationen. Småpratande återvänder de till huset och söndagen fortskrider enligt gammalt invant mönster. Deras middagslur avbryts när Ladimirals kärleksfullt oberäkneliga dotter kommer på ett av sina sällsynta besök.

Originaltitel Un dimanche à la campagne
Alternativ titel A Sunday in the Country
Regissör Bertrand Tavernier
Manus Pierre Bost, Bertrand Tavernier
Genre 80-tal, Drama
Skådespelare Louis Ducreux, Michel Aumont, Sabine Azema, Geneviève Mnich, Monique Chaumette, Thomas Duval, Quentin Ogier, Katia Wostrikoff, Claude Winter, Jean-Roger Milo

KyLLo
2021-05-15
Ett fint hantverk, även om jag kan tänka mig att den alldagliga handlingen nog inte tilltalar alla. Bra miljöer, scenografi, kostym, skådespelare och regi. Den utforskande, iakttagande och något efterhängsna filmningen som får mig som tittare att känna mig närvarande.
Albion
2021-04-03
Fin skildring om limmet och bandet mellan generationerna i en familj. Melankoliskt men vackert på samma gång. Lider dock av en bedövande ton som går åt det tråkigare hållet. Betyget blir en 3;a
JD
2021-04-03
Det är en märkvärdig prestation att kunna skildra ganska banala (om än välbeställda) människor med banala eller till och med misslyckade liv och drömmar på detta sätt, utan att ta ställning, utan att det blir vare sig föraktfullt eller ömkande. Suverän balans mellan den ständigt vandrande kameran, scenerierna och en väl avvägd, precis rätt använd berättarröst.
skitbad
2017-09-12
Oj vad fint det här är! Det är så många aspekter jag gillar med det här, 5:an är inte alls långt borta!
foppa99
2010-05-26
det visuella e som tavlor av de gamla franska mästarna.+ att jag håller med om tidigare kommentarer.
Rune2000
2010-03-15
En vacker liten film med ett fint budskap. Någonting säger mig att jag kommer att uppskatta den ännu mer när jag blir äldre.
uCj
2006-01-01
Riktigt bra, och sorglig film.
jep
2005-07-29
Intressant beskriving av förhållanden mellan generationer. Dels hur de kan glida ifrån varandra och dels hur de kan förstå varandra men ändå inte kunna prata med varandra.