3.2

En spökhistoria

Den kallhjärtade Ebenezer Scrooge får besök av tre andar på julaftonen vilka får honom att omvärdera sitt liv.

Originaltitel Scrooge
Regissör Ronald Neame
Manus Michael Medwin, Leslie Bricusse
Genre Drama, Familjefilm, Musikal, Fantasy, 70-tal
Skådespelare Albert Finney, Alec Guinness, Gordon Jackson, Michael Medwin, Edith Evans, Kenneth More, David Collings, Laurence Naismith, Kay Walsh, Roy Kinnear

2019-12-23
En klassisk berättelse som jag varit svag för ända sen jag var barn, jag läste Dickens novella flera gånger när jag var 11-12. Här bjuds det även på musikalnummer som både svänger och funkar. En ganska, men inte jätte, stark trea. Bra julstämning!
2016-10-21
En av de bättre Scrooge-filmerna som gjorts. Musiken är bra och Albert Finney gör väldigt bra ifrån sig.
spielmitmir
2015-11-16
Inte dum alls tycker jag. Musikalformatet stör mig inte, även om jag inte är så förtjust i det i vanliga fall. Bra rollprestation av Finney tycker jag!
TobiasRydén
2011-12-19
En svag trea. Tråkiga sånger, Finney spelar över och ljussättningen är bristfällig. Finns bättre filmatiseringar av Dickens "En julsaga".
Astrojacob
2011-09-19
Även om jag har svårt för musikaler är detta en av de bättre remake av Scrooge jag sett. Känslig o med kul effekter blir det en glad JulFyra.
idd
2010-11-28
kanske den bästa gestaltningen av scrooges karaktär jag sett!
Ola_Schubert
2009-08-01
Den är ganska härlig, med bra budskap. en strark trea i betyg
Kriffot
2008-01-26
Detta är den enda julfilm man behöver. Fantastiska sånger, härliga julmiljöer och en scrooge som är extremt elak. Om man ska se en filmatisering av Dickins Christmas Carol så se denna!
froom_88
2007-12-19
jag är svag för gamla filmer men den här stack inte ut.. en helt okej julhistoria!
Lizzie
2004-09-13