3.2

En julsaga

Efter en novell av Charles Dickens. Ebeneezer Scrooge är en hjärtlös affärsman som bryr sig mer om pengar än om sina medmänniskor. På julafton får han besök av spöket efter sin gamla kollega Jacob Marley.

Originaltitel A Christmas Carol
Alternativ titel En spökhistoria
Regissör Clive Donner
Manus Roger O Hirson
Genre Drama, Fantasy, 80-tal
Skådespelare George C Scott, David Warner, Roger Rees, Edward Woodward, Frank Finlay, Liz Smith, Angela Pleasence, Michael Carter, Susannah York, Joanne Whalley, Lucy Gutteridge

mahasarakam
2017-06-26
Den här versionen av Dickens klassiker känns ibland lite överarbetad. Men George C Scott i huvudrollen är fantastisk.
Stan
2017-03-28
George C Scott är inget annat än briljant. Flera duktiga skådespelare, väldigt stämningsfull
2016-12-26
Stabil men lyfter sig inte över grundstoryn på något sätt. Grundstoryn gör sig förövrigt mycket bättre i text tycker jag nog. Blir väl styltigt i filmform.
BrutusBeefcake
2016-12-10
Jag måste nog säga att jag ändå gillar Disneys version med Farbror Joakim och Musse Pigg bättre. Men historien är ju bra. (8-/15)
Tatty
2016-12-08
Gillar den skarpt. Hela filmen var bra ändå från början till slutet.
Scrapop
2016-12-04
Riktigt bra!

2016-12-04
Bra skuespill. +3.
2016-10-28
En av de bättre Scrooge-filmerna som gjorts.
Merwinna
2016-01-01
Detta var den bästa filmversion jag sett av berättelsen! Alla skådespelarna är bra, och de har fångat både tidsperioden och julstämningen perfekt. Det är mycket berörande: både kusligt, sorgligt, lyckligt och vackert.
Karina
2015-12-30