2.7

En spricka i kristallen

Suss växer upp i en familj där framgång, makt och sammanhållning är en självklarhet. Uppmärksamheten kretsar kring den dyrkade pappan och Suss präglas av sin känslokalla mammas oförmåga att se och älska Suss för den hon egentligen är. Suss behov av bekräftelse växer sig oöverstigligt. Hon drömmer om att bli journalist, men hon får vare sig ihop studier eller arbete, vilket spär på föräldrarnas besvikelse än mer.

Originaltitel En spricka i kristallen
Regissör Harald Hamrell
Manus Charlotte Lesche
Genre 2000-tal, Drama
Skådespelare Peter Andersson, Källa Bie, Lars Amble, Christina Stenius, Jessica Zandén, Björn Bengtsson, Hanna Alström, Andreas Chenardière, Alexander Stocks, Alice Havrell Nilsson, Erik Lockington

2012-05-17
Starkt svenskt drama med mycket mörka undertoner. Överlag bra skådisar och riktigt välskrivet. Hade kanske vunnit på att utveckla deras barndom ytterligare.
fridalala
2008-11-11
Fantastiskt bra film med jättebra skådespelarinsatser, jag gillar särskilt Jessica Zandén. Klart sevärd!
desithess
2008-09-22
känns platt i jämförelse med boken...
Razzel
2008-08-05
Håller dessvärre med bullitt, typisk svensk pekoral, var finns överraskningarna? Tvåan är svag..
shining_pearl
2008-04-28
En helt underbar film.. Mycket intressant, gripande och tänkvärd. Bra skådespelarinsatser. Måste ses.
theFeber
2008-03-14
Helt ok. Några saker var bra, andra mindre bara,,,
queerish
2008-03-05
bra skådisar, bra manus med bra tanke, men lite väl extrem och lite väl lång och lite väl mycket fram och tillbaka.
bullitt
2008-01-26
Ytterligare ett svenskt pekoral anno 2007. Redan efter den första flashbacken är allting övertydligt, ändå envisas man med att i scen efter scen försöka förklara komplexiteten i den tomma, urvattnade huvudkaraktären. Till sin hjälp tar man klyschiga karaktärer som ploppar upp och ploppar ut.

2007-12-30
Halvbra var ordet sa Bull. Karaktärerna blir aldrig riktigt övertygande sa Bill.
asasae
2007-12-29
Bra skådespeleri och intressant att blicka in i en familj som många kanske avundats. Jag tror det verkligen kan ligga mycket sanning i filmens budskap. Filmen kändes inte heller lika utelämnande och pinsam som boken eftersom nu såg jag skådespelare som berättade historien.