3.2

En stjärna föds

Norman Maine "ramlar" mer eller mindre över showflickan Esther Blodgett en kväll. Paret blir vänner och detta övergår sakta men säkert till kärlek. Kärleken ställs inför hårda prövningar när Esters karriär tar fart medan Normans rasar utför.

Originaltitel A Star is Born
Regissör George Cukor
Manus Moss Hart
Genre Musikal, Romantik, Drama, 50-tal
Skådespelare Judy Garland, James Mason, Jack Carson, Charles Bickford, Tommy Noonan, Lucy Marlow, Amanda Blake, Irving Bacon, Hazel Shermet

2018-09-07
Judy Garland är ju bra men filmen lyfter aldrig och musiknummrena är bleka, varken svängiga eller emotionella öht vilket gör att filmen känns väldigt utdragen. Det är verkligen inte alls dåligt. Det är helt okej. Men det är typ aldrig mer än helt okej. Duktigt och bra men engagerar inte.
KimEkberg
2017-12-22
Det är ju inte Sunset Boulevard, men inte heller är det La La Land. Ändå en skildring av ett härsket Hollywood, vilket man först är rädd att man inte ska få spendera tre timmar med. Masons irrfärder i gubbträsket är ändå gripande, och Garland är ju som sagt Garland.
Tonti
2017-01-15
Helt okej men hade det inte varit för att man gillar Garland och Mason hade den nog känts rätt platt. Inte nån vidare musik egentligen men det finns några gripande scener från privatlivets helgd.
Ful_fisk
2016-08-22
Blev rätt jävla betagen av den här filmen. Hypnotiskt fängslande visuell stil som framför den storslaget emotionella storyn med bravur och grace av sällan skådat slag. Ett par sidospår såsom stillbilds-montagen och några av sångnumrena sänker filmens mitt en smula, men början och slutet är ren jävla mäster-klass! James Mason har nog aldrig varit bättre och Judy Garland imponerar hon med. Snygg, omskakande och fullkomligt lysande. George Cukors bästa film och en av de bästa filmerna jag sett om Hollywoods stjärnsystem.
emilstjernholm
2013-10-19
Kärlekshistorien, den interna rivaliteten och bilden av det cyniska Hollywood är intressant. Både Mason och Garland gör bra ifrån sig. Däremot tycker jag att vissa muskalnummer är något långrandiga och att filmen är något för lång. Om jag får chansen att se om den i 35 mm kanske det blir en höjning, technicolor är nästintill oemotståndligt på bio.
NtoNW
2012-02-13
Strålande spel av James Mason och hade inte han varit med så hade det heller inte varit mycket bevänt med filmen. Jag har egentligen aldrig tyckt att Judy Garland varit mycket till skådespelare och det visar hon här också. Trots allt är det intressant att Hollywood visar på baksidan av stjärnstatusen och att det nästan är omöjligt att två kända skådespelare har ett förhållande utan att tära på varandra.
#54
2010-11-21
Mason är riktigt bra, och Garland överraskar positivt.
Kaka22
2010-11-10
James Mason är alltid grrrreat men tål ta mig fan inte Garlands röst
emmabo
2010-07-16
Om man slog ihop den första halvan av originalet (1937) och den sista halvan av denna film skulle det bli perfekt. Början i denna version är totalt oengagerande, man hyser inte mycket förhoppningar eller sympatier för Garlands Esther. Men det växer fram gradvis, och trots att jag känner till slutet (eftersom jag sett originalet tidigare) så sitter jag som på nålar av förväntansfull spänning.
Astrojacob
2010-03-14
Storslaget tragiskt drama med många bottnar. Kunde varit en Femma om merparten av sångnumren tagits bort. Nu blir den på tok för lång. Ju längre filmen går desto intensivare glöd o här lyser stjärnan Judy Garland för sista gången i sin "Performance of a lifetime". Bara hennes utstrålning o röst är värt en Femma, men nu blir det för segt och utdraget. Stark Fyra enbart för Stjärnan Garland. Makalöst. Fick även en Nominering för rollen men förlorade mot Grace Kelly.