2.5

En stor mans älskarinna

På en fest träffas parlamentsledamoten Christopher Strong och piloten Cynthia Darrington. Deras bekantskap är till en början oskyldig men de dras motvilligt närmare varandra, något som hotar Strongs lyckliga äktenskap och bådas karriärer.

Originaltitel Christopher Strong
Regissör Dorothy Arzner
Manus Zoe Akins
Genre 30-tal, Drama
Skådespelare Katharine Hepburn, Colin Clive, Billie Burke, Helen Chandler, Ralph Forbes, Irene Browne, Jack La Rue, Desmond Roberts

goeran
2013-12-21
Dorothy Arzners Christopher Strong från 1933 är egentligen en riktig såpa men lever högt på Katharine Hepburns strålande insats i filmen (hennes andra film i karriären) som aviatrisen Cynthia Darrington.
emmabo
2010-02-06
Hur kan man inte älska den här filmen? Jag är visserligen lite färgad av det faktum att jag avgudar Kate, men den här filmen rörde mig djupt. Katarine Hepburn i en av sina paradroller, skulle jag vilja påstå, som stark, enveten, självständig kvinna, som ve och fasa bär byxor!
alucino
2009-10-29
Rowe: håller med, är värdelös svensk titel. Observera dock att Arzner's titel är milslångt från den svenska och har faktiskt någon anknytning till filmen...
danwa
2008-02-29
Ett par fina sekvenser av Vorkapich, och Hepburn står sig, men jag är rätt less på otrohetsdraman från 30-talet vid det här laget.
rowe
2008-02-28
jag fattar inte? borde den inte heta "en stor kvinnas älskare"? eller så är arzner ironisk i titeln.. mr strong blir snarare objektet än subjektet.