2.4

En underbar jävla jul

Simon och Oscar har varit ett par i fem år. Tillsammans med sin nära vän Cissi har de köpt ett ?karaktärsfullt? hus i Bromma. Cissi är i nionde månaden och tillsammans ska trion nu bilda familj. Detta är dock en hemlighet som de skjutit på att berätta för sina egna familjer i snart ett år. Nu finns det ingen återvändo, det kan inte vänta längre. Hemligheten måste fram! Och vilken tidpunkt vore mer perfekt än julafton ? toleransens högtid.

Originaltitel En underbar jävla jul
Regissör Helena Bergström
Manus Helena Bergström, Daniel Réhn, Edward af Sillén
Genre 2010-tal, Komedi
Skådespelare Robert Gustafsson, Maria Lundqvist, Anastasios Soulis, Anton Lundqvist, Rakel Wärmländer, Michalis Koutsogiannakis, Inga Landgré, Helena Bergström, Kajsa Ernst, Peshang Rad, Gustav Levin, Frida Beckman, Neo Siambalils, Paulina Pizarro Swartling

Skapad 2019-12-21 av Stygga-Vargen
Att fira jul är bland det bästa jag vet. Det är en väldigt mysig högtid som lyser upp vintermörkret och för mig är det gemenskapens högtid, och kristen som man är så är jul och påsk året...   Läs mer »

Smekk
2019-03-15
Så mycket förlorad potential
2018-12-25
Tragiskt, mycket tragiskt.
Andravåningen
2018-12-23
Det är lite neggo att skriva ett uppsats om varför en film ba' är neeeej! vilket tigger om att göras i det här fallet. För att ignorera detta och istället lyfta fram något positivt: de för all del simpelt komiska replikerna som Inga Landgré tilldelats, fick mig någon gång att le.
Nalleman
2018-12-23
Lite småroligt och givetvis lite lagom PK också. Typiskt svensk på den sistnämnda punkten alltså.
92axha10
2018-01-15
Smårolig svensk komedi vilket i sig självt är bra beröm. Är konstant nog för att underhålla hela speltiden. Robert är bra i sin roll och en del saker träffar mitt i prick.
2018-01-08
Och så var det färdigt igen. Har inte lagen ännu ändras som förbjudet Helena Bergström och Colin Nutley att göra film? (vet att inte har med den här filmen att göra) men i alla fall!!!
Necross
2017-12-30
Lite väl mkt "skriva på näsan" här.
yrkeschaufföre
2017-12-28
Den här var väl helt okej, men det är nog inte en film man ser varje jul som t. ex. "Tomten är far till alla barnen" men jag kommer säkert att se den igen om några år.
HerrNenne
2017-12-27
ganska rolig skildring av smått dysfunktionella familjer, men även tidvis lite jobbigt att titta på. Förlorar på att slutet går i superfart, den säljer inte att några faktiskt insett sina fel eller ändrat sig. Går för snabbt. Att filmen skulle sluta precis så som man trodde efter fem minuter går väl inte att lasta filmen för, det är ju ändå en julfilm.
Dream
2017-12-26
Slutet går ju kanske att diskutera för att så enkelt går det inte att lära en "Gammal hund att sitta" eller "Bakåtsträvare" vilket Robert Gustafsson spelar, men annars är den här filmen en klockren parodi på den typiske Svensken där det finns minst en person som måste agera någon form av expert, där "Hen" pekar på alla fel och brister samt bara gnäller om att allt var bättre för och gör allt för att försöka bestämma hur andra ska leva sina liv. Jag har själv träffat sådana personer, så att jag känner igen mig. Det räcker till och med att bara öppna Facebook så syns liknande personer kommentera i olika artiklar nästan varje dag, i övrigt en helt okej film med blandande kulturer och liv vilket ger en hyfsat bra bild av Sverige.