3.4

En vampyrs bekännelse

Mörkret har fallit över det San Francisco. I ett rum sitter två personer - en journalist och en vampyr. Under nattens timmar berättar vampyren om sitt tvåhundraåriga liv. En förstummande historia om ett nattligt liv fyllt av skönhet och njutning, men också fasa. "En vampyrs bekännelse" är baserad på Anne Rices roman.

Originaltitel Interview with the Vampire: The Vampire Chronicles
Alternativ titel En vampyrs bekännelse - vampyrkrönikan
Regissör Neil Jordan
Manus Anne Rice
Genre Drama, Skräck, Fantasy, Äventyr, 90-tal
Skådespelare Stephen Rea, Tom Cruise, Brad Pitt, Christian Slater, Antonio Banderas, Kirsten Dunst, Thandie Newton, Domiziana Giordano

Skapad 2019-11-30 av
Det är natt. Ackompanjerad av musik som andas ensamhet ser vi den amerikanska västkuststaden San Francisco tona upp inför oss. Efter att vi har introducerats till staden stannar vi till i ett rum d...   Läs mer »

dudson
2018-11-14
Sensuell erotiskt Vamp drama ala 90tal. Märs tydligt hur Cruise stjäl hela showen från Pitt. Bägge är satans creepy. Vissa scener är as vidriga. Och blodet flödar konstans från halsar. Nej föredrar verkligen Hammers vampyr filmer mot denna. 2+
2017-10-14
ingen höjdare
2017-09-12
Min favorit film som barn. Nu för tiden är den bara fånig, tyvärr!! (:
2016-10-29
Ett väldigt välspelat vampyrdrama där Tom Cruise gör en av sina bästa roller. Svag 5:a.

2016-08-11
Manus och dialog känns ganska töntiga men visuellt sätt uppskattar jag filmen. Tycker även att Tom Cruise är bra i sin roll. Ingen stor film men jag blir ändå hyfsat underhållen så betyget landar på en svag trea.
paycheck75
2016-01-12
Homoerotik på högsta nivå men filmen levererar fortfarande. Om du har läst Anne rices böcker (vilket jag rekommenderar) så vet du att blodsugningen är en metafor för sexuellt umgänge.
AlbertSpica
2015-09-18
Hade nog fått en 3:a om jag inte hade varit så rastlös under tiden jag såg den.
Floop
2015-04-06
"Turning a small child into a vampire so your lover will be forced to co-parent with you and won’t leave you: get on Lestat’s level"
Gigi1943
2015-02-15
Jag hade så gärna velat kunna betygsätta denna med tanke på att den är så omtalad, men jag klarade bara 45 minuter och vet inte om ni mina vänner accepterar att jag skiver en kommentar trots att jag inte såg mer. Brad P är ju så söt, vad han än har för roller, men ... jag var så nära illamående (har absolut inga problem med att se blod i verkligheten) när det slaskas och dräglas ... sorry ...
Tatty
2015-02-01
Har alltid gillat filmen och kommer alltid att göra det. Spännande film. Brad Pitt, Tom Cruise och Kristen Dunst spelar jätte bra.