En världsomsegling under havet

Ett skepp som skickas ut för att undersöka en våg av mystiska skeppsbrott stöter på en avancerad ubåt med befälhavaren Kapten Nemo. Baserad på Jules Vernes roman med samma namn.

Originaltitel 20,000 Leagues Under the Sea
Regissör Richard Fleischer
Manus Earl Felton
Genre Äventyr, Science Fiction, Familjefilm, 50-tal
Skådespelare Peter Lorre, Kirk Douglas, James Mason, Ted de Corsia, Paul Lukas, Robert J Wilke, Carleton Young

djonipony
2023-08-05
Trevligt gammalt äventyr med dubbelt Ungern bland huvudrollerna. Såklart skitsnygga färger (som alltid i gamla filmer), lyxigt inredd ubåt som förde tankarna till tågvagnen i Once Upon a time in the west, väldigt imponerande scen- och fordonsbygge, liksom häftiga bläckfiskarmar. Übercharmig säl, en James Mason som ser ovanligt nutida ut för att vara för nästan 70 år sedan (och då inte Bara för att han ser ut som Burt Reynolds i Boogie nights) som kunde blivit en bra James Bond om han varit ett par decennier yngre, gullig Peter Lorre (första gången jag ser honom i färg) och en lätt överspelande Kirk med brallorna högt uppe.
Robkiller
2022-09-28
Helt ok drama-äventyr sett till hur gammal den är.
jcoke88
2020-06-03
Kirk Douglas är en sexgud.
KimEkberg
2018-09-22
lite väl styvmoderlig i sitt förhållande till källtexten, men ganska scenografiskt njutbar och bläckfisken är ju oerhört spänstig. lite mycket fjomperier, även om james mason är som klippt och skuren för gammaltestamentliga antiskurkar av kapten Nemos kaliber.
mahasarakam
2018-03-19
Med tanke på filmens ålder är den välgjord och underhållande. Bjuder också på kända skådespelare och en del tänkvärda funderingar. Vissa scener känns dock tyvärr för utdragna.
92axha10
2015-10-18
Disney-känslan finns där och allting är väl hanterat. Ett sångnummer här och där. Äventyr för hela familjen och kul att se legendarer i en film som denna.
martineden
2015-04-20
[rek. 3] En film som jag sett många gånger och som jag av någon märklig anledning inte betygsatt här. Mysmatiné av världsklass men fantastisk scenografi och snygg design. Mycket bra skådespel av James Mason, Peter Lorre och Kirk Douglas. Men filmens verkliga "huvudkaraktär" är Nautilus, som imponerar!! Snudd på mästerverk!!! 4+
Powha
2014-02-23
Ohh, Ugh, Ugh.
foppa99
2013-09-19
Musiker, kvinnokarl, slagskämpe, harpunerare, komiker, dykare, skattfinnare,musikinstrumentbyggare,tjuv,hjälte,djurvän,:Kirk är Allt. Jäkligt bra film me finfina skådespelare o tänkvärt budskap.
precineadd
2013-04-11