3.1

En världsomsegling under havet

Ett skepp som skickas ut för att undersöka en våg av mystiska skeppsbrott stöter på en avancerad ubåt med befälhavaren Kapten Nemo. Baserad på Jules Vernes roman med samma namn.

Originaltitel 20,000 Leagues Under the Sea
Regissör Richard Fleischer
Manus Earl Felton
Genre Äventyr, Science Fiction, Familjefilm, 50-tal
Skådespelare Peter Lorre, Kirk Douglas, James Mason, Ted de Corsia, Paul Lukas, Robert J Wilke, Carleton Young

jcoke88
2020-06-03
Kirk Douglas är en sexgud.
KimEkberg
2018-09-22
lite väl styvmoderlig i sitt förhållande till källtexten, men ganska scenografiskt njutbar och bläckfisken är ju oerhört spänstig. lite mycket fjomperier, även om james mason är som klippt och skuren för gammaltestamentliga antiskurkar av kapten Nemos kaliber.
mahasarakam
2018-03-19
Med tanke på filmens ålder är den välgjord och underhållande. Bjuder också på kända skådespelare och en del tänkvärda funderingar. Vissa scener känns dock tyvärr för utdragna.
92axha10
2015-10-18
Disney-känslan finns där och allting är väl hanterat. Ett sångnummer här och där. Äventyr för hela familjen och kul att se legendarer i en film som denna.
martineden
2015-04-20
[rek. 3] En film som jag sett många gånger och som jag av någon märklig anledning inte betygsatt här. Mysmatiné av världsklass men fantastisk scenografi och snygg design. Mycket bra skådespel av James Mason, Peter Lorre och Kirk Douglas. Men filmens verkliga "huvudkaraktär" är Nautilus, som imponerar!! Snudd på mästerverk!!! 4+
Solidus
2015-04-20
Mysig och välgjord matiné och James Mason insats som kapten Nemo är en av styrkorna med filmen. Njutbar sci-fi som håller än med dagens mått.
Powha
2014-02-23
Ohh, Ugh, Ugh.
foppa99
2013-09-19
Musiker, kvinnokarl, slagskämpe, harpunerare, komiker, dykare, skattfinnare,musikinstrumentbyggare,tjuv,hjälte,djurvän,:Kirk är Allt. Jäkligt bra film me finfina skådespelare o tänkvärt budskap.
precineadd
2013-04-11
mysig
Halofreak92swe
2012-12-20
Väldigt snygg för sin ålder! Kirk Douglas och den där sälen är filmens höjdpunkt haha. Jag tycker den höll sig ganska bra till hur jag mins att boken var. Var iofs länge sedan jag läste den. James Mason passade bra som Kapten Nemo och ubåten var väldigt fin och välgjord. Alla specialeffekter såg bättre ut än många av dagens cgi. Stark 3, ett mysigt äventyr.