3.6

Encounters at the End of the World

Filmen är en hyllning till världens skönhet och samtidigt en uppmaning att ta hand om den bättre. Werner Herzog berättar här om de vetenskapsmän som tillbringar stora delar av året på en forskningsstation på Antarktis.

Originaltitel Encounters at the End of the World
Regissör Werner Herzog
Manus Werner Herzog
Genre Dokumentär, 2000-tal

Astrojacob
2015-08-14
Märklig och fantastisk upplevelse. Skön mix av allvar och skönhet ger en stabil Herzog-Fyra.
Råtta
2015-05-28
Werner Herzog är ju superkul och charmig när hans berättarröst hörs; några höjdpunkter är när han beskriver en yogastudio "an abomination" och avbryter ljudet på minst två intervjuer och konstaterar kallt att "den här människan fortsätter att prata hur länge som helst". :D I övrigt tycker jag att han har nog gjort mer intressanta och gripande dokumentärer, men med det sagt har den ändå ganska intressanta betraktelser av människor och väldigt fina naturbilder (som när de dyker under isen och det nästan blir surrealistiskt hur vackert och underligt det ser ut).
MaxMackan
2015-05-19
Werner Herzog är knäpp och pretentiös men alldeles alldeles underbar. Vackra miljöer och Herzogs sedvanliga vana att hitta fascinerande människor och fokusera på dem ihop med hans lite dryga berättarröst gör det mycket bra.
Henkoo
2015-03-10
Många bra ögonblick i denna. Jag gillar när Herzog svävar iväg och låter ljud och bild tala för sig själv. De "poetiska" delarna. Men som helhet är det inte fantastiskt dock. Det är nästan så man skrattar till ibland när Herzog pratar. Sen tycker jag nog musiken känns malplacerad. Fiolen fick mig att tänka på svensk folkmusik samt irländsk musik..sen kom det nån banjo och som en slags western-gitarr a la Grizzly Man..nej det förstod jag inte.
Engravadlax
2015-01-02
*Gosiga valrossar och pingviner, milt väder, en Aztekisk nordpolsfunktionär och forskares händelselösa liv i bild*, Werner: "Ze her er faktisch fruktanzwärt", *svårmodig fiolmusik*. (lol/10)
indygrinder
2014-02-02
Herzog gör mig sällan besviken. Här åker han till en forskningsstation i Antarktis och träffar en skön samling existenser, bl.a. vetenskapsmän som talar om isbergen som levande titaner, grävmaskinisten som har de mest förbluffande filosofiska tankarna och en f.d. bankman som insett att pengar inte är allt här i världen. Storslagna landskap, härliga människor och sakralt domedagssnack i sedvanlig ordning från Herzog. Mycket bra!
sunvalley
2014-01-31
Herzog gör en dokumentär om naturen som mest handlar om människor som vill veta mer om naturen. Filmen är som bäst när han lyckas fånga den där glimten i vetenskapsmännens ögon. Man kan verkligen känna deras lycka inför att upptäcka nya saker. (Trots att det vilar ett slags historisk melankoli över filmen; tiden för de stora upptäcktsresorna är sedan länge förbi.) Och pingvinen, ja herregud, det är väl en utmärkt bild av oss människor.
jiemm
2013-10-02
Aningen för mycket sakral musik, men det är ju lätt hänt.
JimCarrey
2013-05-25
"Is this a big moment?" Väldigt många glada skratt till denna vanvettiga 'dokumentär'
Moj
2013-04-08
Polyamorösa pingviner, isiga ödevidder och Herzogs domedagsmässande. Vackert!