3.1

Enemy of the State

Advokaten Robert Dean kommer över bevis på att en höjdare inom USA:s högsta säkerhetstjänst, NSA, har låtit döda en kongressledamot. Bevisen försätter Roberts heder och familj i livsfara. Hans enda chans till räddning är en mystisk före detta agent.

Originaltitel Enemy of the State
Regissör Tony Scott
Manus David Marconi
Genre Drama, Action, Thriller, 90-tal
Skådespelare Will Smith, Gene Hackman, Jon Voight, Lisa Bonet, Regina King, Stuart Wilson, Laura Cayouette, Loren Dean, Barry Pepper, Ian Hart, Jake Busey, Scott Caan, Jason Lee, Gabriel Byrne, Dan Butler, Jack Black, Jamie Kennedy, James LeGros

Raimo_1985
2019-03-19
Höll för en tredje titt många år senare. Rätt fånig ibland men också rolig. Det här måste vara Tony Scotts bästa film. Annars brukar hans filmer vara typiska tvåor med för mycket datanördar och datahacking.
2017-12-30
Helt ok film ...
2017-10-04
Bra actionthriller
Galivan
2017-09-29
Började rätt bra, det fanns en engagerande komplexitet i handlingen och John Voight är skarp i sin roll. Men sedan eskalerar det till en slags underhållningsaction, lite Jackie Chan-aktigt i tempot, och det är synd att det blir så överdrivet underhållningsinriktat,lite för larvigt, men det kunde ha blivit suveränt med en seriösare stil. Slutet var för konstruerat, lite amerikanskt 80/90-talsaktigt där tidigare planteringar faller på plats på ett lite väl uttänkt sätt. Men den hade bra uppbyggnad, Voight förtjänade en bättre film, och Hackman var också bra.
deswhip
2017-06-13
Filmen är spännande och välgjord. Skådespelarna, speiellt Gene Hackman, gör ett bra jobb. Tyvärr håller inte storyn, den är för konstruerad, alltså den är visserligen genomtänkt men inte trovärdig vid lite eftertanke. Eftersom jag är lite tuff på just storyn kan inte filmen få mer än en tvåa från mig.
2016-11-08
En av de bättre filmerna som Will Smith medverkat i. Den är både spännande och lite rolig. Stark 4:a.
2014-11-16
En smart och spännade thriller som spelar på människors rädsla för Storebror. Gene Hackman passar sin karaktär perfekt, Will Smith överraskar positivt och visar här på riktigt för första gången att han är en riktig skådespelare och en duktig sådan. Fylld med spänning, högt tempo och rakt igenom underbar underhållning av hög klass.
booby
2014-11-12
Den har inte åldrats särskilt bra. Teknologin känns väldigt larvig och tätheten samt övervakning blir rätt överdriven. Men man hänger med under hela filmen.
saggesaliv
2014-10-27
Vilken otroligt härlig nervsprakande Hollywood-actionthriller. Tony Scott övertygar igen, från att nästan ha varit ett hatobjekt för mig så växer han starkare och starkare ju mer jag ser utav honom. Denna filmen har alla ingredienser och alla pusselbitar till att bli en två-timmar lång härlig chipsfilm. 2 spänningsfulla och briljanta actionfyllda timmar. Både Gene Hackman och Will Smith visar sina vassaste skådespelarsidor. Skådespelet är ju för den delen övervägande grymt bra filmen igenom. Det är en bra och spännande film utan tvekan. Jag tror inte att jag kommer att se den igen, det behövs inte. Ja, jag gillade det. Stark 7/10 får den.
Genstruktur
2014-10-02
Aktuellt ämne, men filmen känns daterad.