2.7

Engelsmannen som gick upp för en kulle men kom ner från ett berg

När en kartograf meddelar byns invånare att deras berg bara kan betraktas som en kulle, bestämmer byborna sig för att ändra på det.

Originaltitel The Englishman Who Went Up a Hill but Came Down a Mountain
Regissör Christopher Monger
Manus Christopher Monger
Genre Drama, Komedi, Romantik, 90-tal
Skådespelare Hugh Grant, Tara Fitzgerald, Colm Meaney, Ian McNeice, Ian Hart, Kenneth Griffith, Robert Pugh, Robert Blythe, Garfield Morgan, Lisa Palfrey, Dafydd Wyn Roberts

Mikael602
2015-07-18
Allt utom Hugh Grant är bra med den här filmen
MrsSmiths
2015-06-30
Matiné. Ska ses lite småbakis på förmiddagen. Fin scenografi och enkel handling. Gör inget om man nickar till en liten stund.
AlbinWesley
2015-06-22
Den här filmen hade varit mycket mer intressant om berättelsen var en originalidé, istället för en eventuellt någorlunda sanningsenlig sägen. För om den är verklig, är den inte så värst rolig. Som påhitt hade den dock varit helknäpp, vilket hade kunnat vara massor av roligt. Det är lite roligt, men större delen av speltiden bryr jag mig inte riktigt.
Gigi1943
2015-01-05
Smårolig, trots att jaginte gillar HG (han är så töntig!
2014-11-22
En småtrevlig engelsk film med en filmidè som inte riktigt räcker hela tiden och det trots att den bygger på verkliga händelser. Det positiva med filmen och som gör att man gillar den är de sympatiska och duktiga skådespelarna och den vackra miljön. Hugh Grant kör på i sin hummande stil även i denna film, dock var det på denna tiden relativt nytt. 2+
2014-11-07
Det här måste väl vara själva definitionen på brittisk trivselfilm. Jag gillar själva upplägget med stadsbor som kommer till en idyllisk by, och jag gillar det anspråkslösa tonläget. Här finns inga ansträngda försök till humor, bara ren trevlighet. Det är dessutom en väldigt snäll film. Ian McNeices karaktär är lite butter och det finns en konflikt mellan pubägaren och prästen, den är dock av det lättsammare slaget. Elakare än så blir det inte, och det är ganska skönt som omväxling. Allt brittiskt är inte av godo, men här är det helt enkelt brittiskt på helt rätt sätt
Berniey
2013-12-28
Charmerande komedi där Hugh Grant kommer väl till rätta och det är så där genom mysigt rakt igenom som Briitisk komedi kan vara.
embr91
2013-07-15
Den var la inte så bra? :/
amonamarth
2013-05-12
Skitkonstig film, förstår inte vad som skulle vara så bra med den. Handlingen är helt ointressant, den är inte rolig någonstans och känns som man bara tittar på några människor som går runt och degar genom hela filmen.
Heliopoeticus
2010-07-03
Bra story, men Hugh Grant drar ner den en aning...