2.7

Enigma

En östtysk avhoppare, ALex Holbeck, återvänder till Östberlin på uppdrag av CIA för att stjäla en s.k. scrambler (signalförvrängare) ur en rysk kommunikationsdator. Uppdragets art har dock läckt ut och ryssarna är förvarnade om hans ankomst. Jakten på Helbeck leds av KGB:s Dimitri Vasilkov som har stora resurser och många "torpeder" till sitt förfogande i den upptrappade hetsjakten på en avhoppare.

Originaltitel Enigma
Regissör Jeannot Szwarc
Manus John Briley
Genre Drama, Thriller, 80-tal
Skådespelare Martin Sheen, Sam Neill, Derek Jacobi, Michael Lonsdale, Brigitte Fossey, Frank Finlay

Gigi1943
2015-02-10
Såg först slutet och nu början - det blir så ibland - tycker den var hyfsad men eftersom jag nu på gamla dar blivit lite "seg i kolan" så har jag ofta svårt att hinna med dessa agentfilmer, det går lite för fort, men det gör inte nåt för de är underhållande i det flesta fall, bra skådisar som jag gillar, kvinnan Fossey var en ny trevlig bekanskap,en riktigt tjusig tjej.
Philips
2010-09-17
Lågmäld kalla-kriget-thriller men sevärd för oss som minns hur det var på den tiden.
Albion
2007-11-20
En av de första filmerna jag såg efter att jag börjat mitt betygsättarsystem i maj 1992. Detta är en trevlig tillbakablick bakom järnridån i klassisk kalla kriget miljö. Hur man än ser på den tiden så är det en riktig nostalgitripp att se alla Trabanter och Lada etc. Den tiden känns så avlägsen men ändå inte. Filmen som sådan kör på rätt så bra och Martin Sheen och Sam Neill är alltid sevärda. Betyget blir en stark 3;a denna gång, dvs 3+
MaraJade
2005-02-15
Härlig spionthriller!
Bomkia
2005-01-19
Standard spionthriller med ett fåtal intressanta vändningar.
Wikor
2004-08-06
Seg spionhistoria, som mest känns vara gjord sent 60-tal.