3.1

Enough Said

När ensamstående mamman Eva träffar Albert inleder de snabbt en romantisk relation. Det visar sig dock att Albert är väninnan Mariannes ex, vilket väcker tvivel ? särskilt med tanke på den senares konstanta klagomål om Albert som pojkvänsmaterial.

Originaltitel Enough Said
Regissör Nicole Holofcener
Manus Nicole Holofcener
Genre Drama, Komedi, Romantik, 2010-tal
Skådespelare Julia Louis-Dreyfus, James Gandolfini, Toni Collette, Ben Falcone, Catherine Keener, Tracey Fairaway, Tavi Gevinson, Eve Hewson, Anjelah Johnson-Reyes, Toby Huss, Michaela Watkins, Amy Landecker, Jessica St Clair, Christopher Nicholas Smith, Lennie Loftin

okidoki
2017-12-10
Pratig. Ointressanta människor.
Memmem
2017-10-01
Trevlig, vardagsrealistisk, romantisk komedi! Jag såg denna film för några månader sedan och slutade efter en halvtimme. Jag tyckte jag hade sett liknande Hollywood-filmer hundratals gånger. Denna gång tittade jag emellertid färdigt, kanske för att min hustru kom och blev intresserad. Det är alltid roligare att se film tillsammans. Ensamstående Eva träffar den skilde Albert via en dejtsida. Bägge har de varsin dotter i övre tonåren. Eva är massös, och råkar få Alberts förra fru som kund. Denna förtalar hela tiden Albert, och Eva lyssnar. Eva spelas av Julia Louis-Dreyfus, Elaine i Seinfeld, och Albert av James Gandolfini, Tony Soprano i maffiaserien Sopranos. Att jag sett huvudskådespelarna i några avsnitt av respektive serie minskade mitt intresse, men jag tyckte att båda spelade bra, kanske på grund av god personregi. Framför allt spelade Gandolfini överraskande bra som kuschad före detta make. Tyvärr avled han innan filmen fick premiär. Fotot är det vanliga och visar diverse bostäder och några restauranger. Betyg: 3+
KyLLo
2017-08-27
Uttråkande! Det finns ingenting som gör filmen unik och får den att sticka ut. Man får det gamla vanliga i genren. Det är familjerelationer, småprat hela tiden (som sällan leder till något) och lite pinsamma förvecklingar. Skådisarna duger, men filmen är dåligt castad, för jag känner inte att kemin finns där mellan de båda. Det är inte naturligt, utan verkar tillgjort för att i ena stunden locka tittarna till skratt och i nästa förstöra stämningen. Jag upplever även att filmen är en kvinnofälla, då det är beröm och komplimanger i nästan varje mening. Detaljfokus på hygien, fötter och kalorier får mig inte precis att smälta av välbehag. Visserligen skrattade jag ett par gånger, viskskämtet är bäst, men blev som sagt inte underhållen av filmen som helhet. Foto och tempo är annars okej.
2017-01-02
Absolut inte en romcom enligt gängse amerikansk norm - tack gode Gud för det! En charmig, trevlig, relativt jordnära och ganska smart film. Stabilt skådespel med Gandolfini som ankare. Torde vara svår att ogilla. (8+/15)
fridenpaden
2016-12-26
Gillar tempot i filmen. Bra avrundning.
lottes
2015-06-19
Den här är riktigt, riktigt bra! Tvekar mellan fyra och femma, få se var den landar. I sin genre är det en femma, men det är en ganska opretentiös och blygsam film. Otroligt realistisk och ett skönt avbrott från alla "perfekta" hollywood romances med perfekta människor i perfekta hem.
Hypostas
2015-05-14
Den här filmen är måhända egentligen bara värd en tvåa, men jag älskar de två huvudrollsinnehavarna så innerligt att betyget måste höjas till en svag trea. Orsaken till min kärlek? Den bästa dramaserien någonsin (Sopranos) och den bästa komediserien någonsin (Seinfeld)...
2015-04-11
En ganska snäll trea men jag gillar dess perspektiv och dom detaljer som ändå lyfts. Dessutom var den bitvis riktigt rolig, men det är ändå en ganska svag trea. Men en trea är inte illa!
idaho1981
2015-01-30
Positivt överraskad. En genomtänkt och mogen romcom med fina rollprestationer från samtliga. Kul att se Julia Louis-Dreyfus i en lite allvarliga roll utan att för den delan tappa sin komiska timing.
yplantin
2015-01-06