3.5

Ensam mot alla

En skildring av en man som står utanför den mänskliga gemenskapen. En arbetslös slaktare vars liv är en serie katastrofer.

Originaltitel Seul contre tous
Alternativ titel I Stand Alone, One Against All
Regissör Gaspar Noé
Manus Gaspar Noé
Genre Kriminalare, Drama, 90-tal
Skådespelare Philippe Nahon, Blandine Lenoir, Martine Audrain, Frankie Pain

YouAreNrIchi
2018-03-25
Jag tyckte filmen var bra, men jag stör mig lite på vissa av sakerna den försöker säga. Måste allt handla om sex? Fransk film visserligen, påminner om Houllebecq.
husberg
2015-11-12
Borde vara obligatorisk ordination för alla vandrande villfarelser som hävdar livets värde.
AlbinWesley
2014-09-15
Lysande porträtt av ett kapitalistiskt korrupt samhällstillstånd och vad det driver sina medborgare till. Just denna slaktares berättelse är hemskt olycklig, och det är för mig obegripligt hur han vid filmens slut har mina sympatier. Jag finner sådant berättande imponerande.
-Hedda-
2013-12-29
Existentialism, kyla, mörker, kärlek och cynism i en perfekt blandning utgör detta mästerverk. Sättet som huvudkaraktären för handlingen framåt genom sin monolog är naket och litterärt vilket för tankarna till Sartre, Kafka och Camus. Här är ingenting tillrättalagt utan perfektion väcker avsky. Väldigt stark.
ThePatient
2013-08-31
Alltså... beskrivningen innehåller nära på lika mycket som filmen i sig.
accatone
2012-11-05
Som en blandning av Mike Leighs Naked och Oldboy. En helt oförglömlig film!
Mikka
2012-06-16
Jag gillar verkligen inledningen med alla snabba klipp som berättar bakgrundshistorien. Jag är också väldigt förtjust i scenen med klassisk musik i bakgrunden. Annars tycker jag tyvärr inte att det här mynnade ut i så mycket. Filmen hade dock stor potential.
Aristi
2012-04-27
Stark 3a... efter varnings skylten kom upp så blev det himla bra
lavemagnus
2012-04-02
Jäkligt bra och otroligt bitter film.
hyrfilm
2011-10-29
Tycker nog att karaktärerna är dom bästa och mest trovärdiga som Noe lyckats med. Men ibland lite väl exploitation-krystad.