3.4

Enter the Void

I Tokyos neonupplysta natt blir den unge knarklangaren Oscar skjuten. Vore det inte för hans syster hade historien slutat där. Men Oscar svor en gång att han aldrig skulle överge henne och i takt med att hans kropp dör börjar hans själ en rastlös vandring genom storstadens smutsiga bakgator och minnets mörka korridorer, båda mer förvridna för var minut som går?

Originaltitel Enter the Void
Alternativ titel Soudain le vide
Regissör Gaspar Noé
Manus Gaspar Noé
Genre Drama, Fantasy, Mysterium, 2000-tal
Skådespelare Paz de la Huerta, Nathaniel Brown, Cyril Roy, Olly Alexander, Masato Tanno, Ed Spear, Emily Alyn Lind, Jesse Kuhn, Nobu Imai, Sakiko Fukuhara, Janice Béliveau-Sicotte, Sara Stockbridge, Stuart Miller, Emi Takeuchi, Rumiko Kimishima

YouAreNrIchi
2019-02-16
Väldigt bra film, men den tappar mot slutet. Sista 20 min hade man kunant klippa. Men fram tills dess är det helt makalöst!
2019-01-17
Väldigt speciell men den hade funkat betydligt bättre för mig om den var betydligt kortare. Jag hinner tröttna rätt mycket. Men snygg och unik gör att den håller trean i ett säkert grepp.
Jockflake
2018-07-29
Vad fan var det ens jag kollade på.
svältaren
2017-03-19
En av de tyngsta filmer jag sett. Se den i "avslappnat" tillstånd tillsammans med någon du känner dig bekväm med. Den här upplevelsen skakar man inte av sig hur lätt som helst.
Daed
2016-06-20
Cool, snygg, existentiell drogtripp. Häftigt koncept och onekligen välgjort, men andra halvan av filmen segar ner alldeles för mycket för att det ska hålla. Stark tvåa.
Xtro
2015-09-28
Alltså, näe, är så besviken på denna att jag nästan vill ge en tvåa. Delvis riktigt snyggt kameraarbete och schyssta miljöer. Hade hoppats på någonting sinnesutvidgande vad gäller dialogen men nej, det är mest bara pundare som pratar om droger när dom är höga, fula ord, ddepraverade anekdoter och i slutändan gräl med ologiska och finesslösa repliker. Naturligtvis är det så folk är mest, men den här filmen har väl ändå rykte om sig att vara "konstig". Ändå såg jag färdigt utan att knappt göra en paus. Så nånting måste det vara med den. Och bättre än Tree of Life, som den påminner mycket om, är den definitivt. Jag aktar mig för det mesta att kalla filmer pretentiösa, men den var verkligen odestillerat pretentiös smörja.
Jompalompier
2015-09-07
Hade förväntat mig en bra film, fick se en helt fantastisk film. Inte konstigt att Enter the Void fick 15 minuters stående ovationer efter sin premiär på Cannes 2009!
oliver_twistor
2015-07-16
Jag klarade inte av allt blinkande, så jag var tvungen att stänga av efter några minuter. Det kanske är en bra film annars, men jag kunde helt enkelt inte stå ut med blinkandet.
Punkliv
2015-05-09
Rekommenderad fyra. Ojämn. Epileptiker - stay away.
Aristi
2015-03-08
Svårt att sätta betyg på denna...blev helt fast och indragen. måste nog se om...tillsvidare får den en stark 3