3.6

Mellan väggarna

I en skola belägen i förortens Frankrike förbereder sig lärarna för ett nytt skolår. Med högt satta ambitioner möter de sina elever, men det konfliktfyllda livet utanför skolans väggar kryper sig på. Läraren François försöker bryta den onda cirkeln och skapa ordning, men eleverna ifrågasätter både hans auktoritet och hans budskap. Ur konflikten föds ett intensivt, drabbande och autentiskt möte mellan gammalt och nytt, ungdom och vuxen.

Originaltitel Entre les murs
Alternativ titel The Class
Regissör Laurent Cantet
Manus François Bégaudeau, Robin Campillo, Laurent Cantet
Genre Drama, 2000-tal
Skådespelare François Bégaudeau, Agame Malembo-Emene, Angélica Sancio, Arthur Fogel

Skapad 2019-10-02 av Lisa_
De flesta har någon gång upplevt miljön och sett förhållandena i skolan. Därför är det enkelt att känna igen sig i Laurent Cantets skolskildring Mellan väggarna. Det är en känslosam och fr...   Läs mer »

2019-01-08
Lyckas fantastiskt med att direkt etablera en djupt stark mänsklig och äkta känsla och den sitter i filmen igenom. Ingen karaktär är svart eller vit och konflikterna är varken överdrivna eller utslätade. Gruppdynamiken är fantastisk och ju mer jag tänker på det desto bättre och mer intressant tycker jag nog att detta är. Ja, finns mycket en kan säga om den här men väldigt bra är det hur som helst.
mattarello
2018-08-12
Oerhört koncentrerat och fängslande skoldrama som är skonat från hollywoodsk sentimentalitet. Rekommenderas varmt!
2017-10-30
CinemaStrange
2015-07-25
Såg denna under en lektion för länge sen och gillade den men bör nog se om den för att kunna betygsätta den
Dele
2015-06-25
Autentisk med ett intressant och rikt innehåll. En stark upplevelse och en stark betygsfyra.
#54
2014-03-11
Mycket intressant.
mammene
2014-02-06
Ännu en fransk film som går på djupet, jag har en svaghet för franska filmer och ännu en för filmer som går på djupet. Mycket diskussioner och tjafs utspelades i lektionssalen och det var där som det mesta utspelade sig, det var emellanåt väldigt påfrestande. Här visas det på hur svårt det är att skipa rättvisa, hur gärna man än vill. Läraren som hade huvudrollen och som dessutom spelades väldigt bra hade de bästa ambitioner, men i vissa lägen hamnade han snett och det visar också på att ens avsikter inte alltid tolkas rätt. Det hela kändes mycket realistiskt, "herregud vi är bara människor" ville jag ropa till de förståndiga regelmänniskorna.
Taandborste
2014-02-04
Viktig film som bidrar till många diskussionsfrågor, men lite väl lång.
ToveTikk
2014-01-31
Absolut sevärd. Känns som en viktig film som angår alla.
foppa99
2013-11-21
Känns äkta. O jag gillar att de endast e i skolan