2.9

Erotikon

Leo Carpentier intresserar sig för sin forskning mer än för något annat. Hans fru Irene är dock mer road av sällskapsliv och uppvaktas av flera beundrare, däribland piloten Felix och konstnären Preben.

Originaltitel Erotikon
Regissör Mauritz Stiller
Manus Mauritz Stiller, Gustaf Molander, Arthur Nordén
Genre Komedi, Romantik, Stumfilm, 20-tal
Skådespelare Tora Teje, Anders De Wahl, Karin Molander, Elin Lagergren, Lars Hanson, Torsten Hammarén, Vilhelm Bryde, Stina Berg

hsimpson
2019-07-16
Nja... Den börjar ganska bra med härliga Stockholmsmiljöer och en trevlig flygtur, men slutkänslan är att den är tråkig, och den känns betydligt längre än sina 97 minuter. Gillar inte slutet heller.
Ful_fisk
2018-07-12
Ganska... tråkig. Mitt andra försök med denna film, som sägs utgöra en grundstomme i utvecklingen av den romantiska komedin. Men jag tycker aldrig den riktigt bränner till och kan inte riktigt rekommendera den som något annat än filmhistorisk kuriosa.
ItalyErik
2017-03-08
Trevlig och rolig film. Räcker så.
2016-07-17
Föll mig inte i smaken. Tråkig story, karaktärerna känns överdrivna och särskilt roligt blir det aldrig. Skickligt filmat men det är också allt.
Jämte
2015-06-25
Tråkig film. Inte värt tiden att sitta och titta på den, om det inte vore för att se hur det såg ut i Stockholm anno 1919-1920, hur folk klädde sig och vilka bilar man åkte med då. Själva handlingen har flera andra filmer lyckats betydligt bättre med efteråt.
AlbinWesley
2015-04-29
Vad märkligt att jag glömt kommentera och betygsätta den här. Nu har jag typ glömt filmen också, så spännande var den. Nej men tyckte den var lite fånig och rätt tråkig. Men ok.
pufred
2014-10-05
Svensk stumfilmsklassiker från 1920. En ganska lättsam rom-com med blandat skådespel. Det svärs rätt friskt och den är befriande fri från moralkakor. Men det är lite fars, lustspel över den som jag inte klarar av.
bananton
2012-10-15
Såg den på Cinemateket med livepiano, vilket var trevligt! OK film.
Raimo_1985
2012-10-02
Nådde mig inte riktigt. Hade nog f'örväntat mig mycket mycket mer. Fint foto och kul med svordomarna dock :) Jag vill egentligen ge filmen en trea då filmens pionjärer alltid gör mig nästintill tårögd, men denna film sa mig inte mycket tyvärr.
Jormungandr
2012-10-01
Bland det bästa och naturligaste skådespeleriet jag sett i en svensk film. Inte alls så yvigt och teatraliskt som stumfilmer brukar vara. ganska kul, men lite föråldrad. Dock en sevärd svensk film!